SAS går i kødet på Norwegian

I et brev til de amerikanske myndigheder advarer SAS om, at Norwegian vil bruge sit irske datterselskab til at løndumpe medarbejdere. Norwegian afviser beskyldningerne og mener, SAS bevidst lyver for USA.

Foto: JOHAN NILSSON. epa05201456 (FILE) A file photo dated 03 February 2009 showing Scandinavian airline SAS MD-80 and Boeing 737 aircrafts parked at the gates at terminal 4 at Arlanda Airport north of Stockholm, Sweden. Scandinavian airline SAS on 08 March 2016 reported a first quarter net loss of 246 million kronor (29 million dollars), but said it more than halved its losses compared to a year ago. Cost-cutting measures and lower fuel costs helped stem the flow of red ink. A year ago, the net loss totalled 640 million kronor. Revenue in the November 2015 to January 2016 period was 8.27 billion kronor, down from 8.3 billion kronor a year ago. The first quarter is traditionally its weakest. The airline - whose main owners are the governments of Denmark, Norway and Sweden - is facing stiff competition from low-cost carriers such as Norwegian Air Shuttle. EPA/JOHAN NILSSON SWEDEN OUT
Læs mere
Fold sammen

SAS indleder nu et frontalt angreb på det norske lavprisselskab, Norwegian.

Konkurrencen mellem de to selskaber har været indædt de senere år, og da Norwegian tidligere i foråret - efter flere års tovtrækkeri - endelig fik en midlertidig tilladelse til at lade sit irske datterselskab flyve til og fra USA, stod det klart, at konkurrencen også ville gøre sig gældende på de transatlantiske ruter.

I et otte sider langt brev til de amerikanske transportmyndigheder advarer SAS dog om, at Norwegian reelt vil bruge sit datterselskab til at løndumpe medarbejdere ved at flyve med et billigt, asiatisk baseret kabinepersonale, skriver Børsen.

Kritikken er ikke ny. Amerikanske fagforeninger har længe advaret om det samme, og uenigheden er blevet en del af den igangværende præsidentvalgkamp, hvor de demokratiske kandidater, Hillary Clinton og Bernie Sanders, begge har kritiseret Norwegian. Hillary Clinton er gået så langt som at bede præsident Barack Obama om at forhindre, at Norwegian får en endelig tilladelse til at flyve mellem Europa og USA med det nye, irske lavprisselskab.

I brevet skriver SAS ifølge Børsen, at »Norwegian Air International (NAI, Norwegians irske datterselskab, red.) vil bruge sin irske adresse til at udnytte den mere lempelige irske arbejdsmarkedslovgivning..«.

Ole Kirchert, der er redaktør på luftfartssitet check-in, siger til Børsen, at det er naturligt, at »SAS vil gøre alt, hvad de kan, for at forsvare sit marked med alle tænkelige midler«.

Norwegian har ikke lagt skjul på, at man satser helhjertet på de langdistanceruterne, og at USA bliver en hel central hub i de bestræbelser.

Lavprisselskabets danske informationschef, Daniel Kirchhoff, siger til Børsen, at »SAS lyver i et forsøg på at stoppe fri konkurrence« og afviser pure, at selskabet har intentioner om at flyve med kabinepersonale fra Thailand mellem Europa og USA.