SAS går efter udlicitering og nyt lavprisselskab

Alt tyder på, at SAS nu går benhårdt efter at frigøre sig så meget som muligt fra selv at flyve de mange regionalruter og i stedet for udlicitere. Selskabet er i fuld gang, blandt andet med 12 fly fra JetTime.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver branchesitet Standby, der også vurderer, at SAS vil skabe et nyt selskab, som kan dannes på resterne af Cimber.

- Formålet er naturligvis - helt som i Lufthansa, Air France/KLM og IAG (Iberia og British Airways) - at nedbringe driftsudgifterne primært til personalelønninger gennem ejerskab af "lavprisselskaber", skriver Standby.

Det vil blive et selskab, som skal give kraftige besparelser på de regionale ruter (inden for 2000 kilometer) og med et andet niveau for personalelønninger og en rationel drift, hvor man ikke er bundet af de samme stramme overenskomster som i dag.

Den ramme kan AOC hos Cimber skabe. Men det er kun AOC, som er interessante, understreger Standby.

Efter hvad Standby erfarer, forhandler SAS fortsat med Cimber om at overtage AOC (flyverettighederne) fra Cimber.

- Officielt er der ikke sat nogen deadline for en afslutning, men den kan komme kort inden årsresultatet skal præsenteres 18. december. Sådan vil SAS det sikkert helst. Men det kan også blive før, skriver Standby.

/ritzau/FINANS