SAS frygter tab af arbejdspladser efter Ryanairs indtog

SAS har ingen aktuelle planer om at forringe vilkårene for medarbejderne, men Ryanairs indtog i Danmark kan tvinge det skandinaviske selskab til det.

ARKIVFOTO. Hård konkurrence fra blandt andre Ryanair kan føre til, at rammerne for SAS-medarbejderne ændrer sig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det irske flyselskab Ryanairs indtog i Danmark kan komme til at koste arbejdspladser hos SAS.

Det forudser Lars Wigelstorp Andersen, Public Affairs-direktør i SAS, ifølge Avisen.dk. Ryanair vil fra marts åbne en række udenrigsruter med base i Københavns Lufthavn, men selskabet nægter at indgå overenskomster med danske fagforeninger.

Lavprisselskabet er kendt for at tilbyde lave månedslønninger og ingen løn under sygdom og ferie.

SAS afviser, at man vil følge i konkurrentens fodspor - i første omgang:

»Vores base, vores marked, vores personale og vores kunder er i Skandinavien. Og vi har ingen planer om at få billigere arbejdskraft fra eksempelvis Asien,« siger Lars Wigelstorp Andersen til Avisen.dk.

Men den hårde konkurrence fra blandt andre Ryanair kan føre til, at rammerne for SAS-medarbejderne ændrer sig:

»På et eller andet tidspunkt kan det være, at det ikke er tilstrækkeligt at arbejde under skandinaviske rammer. Men det er nu engang de rammer, vi har, og vi har ikke konkrete planer om noget andet,« siger Lars Wigelstorp Andersen.

Han tilføjer, at danske arbejdspladser kan være truet, hvis ikke politikerne griber ind over for »de omsiggribende kreative forretningsmodeller i luftfartsbranchen, hvor eksempelvis Ryanair presser de ansattes løn, og et selskab som Norwegian hyrer asiatisk kabinepersonale på deres langruter«.

Politikerne skal ifølge SAS-direktøren sørge for, at der fortsat er basis for et »skandinavisk selskab med skandinavisk personale«.

»Sådan som markedet udvikler sig i dag, er det kun politisk, man kan tage fat om det,« siger Lars Wigelstorp Andersen til Avisen.dk.

Han siger, at SAS snart kommer med nogle forslag til, hvordan politikerne kan gøre det mere attraktivt at drive luftfart i Danmark.