SAS-frasalg går trægt

To måneder efter, at redningsplanen for SAS blev vedtaget, er der fortsat ikke kommet gang i frasalget af aktiver, som var en vigtig forudsætning for planen.

Foto: Brian Bergmann. Det går trægt for SAS med at få solgt norske Widerøe.
Læs mere
Fold sammen

Det går knap så godt med at få gang i redningsplanen for SAS. Første led i planen var nye aftaler med medarbejderne om lønnedgang og fleksibilitet, og den del kom i hus under de dramatiske forhandlinger i november.

Anden del af planen var, at der skulle sælges aktiver for 2,6 milliarder kroner, men salget er gået i stå. Her to måneder efter, at redningsplanen blev sat i værk, er der stadig intet sket. Derudover er der fortsat ingen ny aftale for det norske kabinepersonale. Det skriver den norske avis Aftenposten.

De store frasalg var en vigtig del af forudsætningen for, at bankerne sagde ja til planen for at få genoprettet SAS. Men køberen af ejendommen i lufthavnen i Oslo har trukket sig, og salget af det norske luftfartselskab Widerøe er hellere ikke kommet videre.

SAS havde håbet på, at Widerøe ville indbringe op mod 1,5 milliard kroner, men personer, som sidder tæt på salget, siger til Aftenposten, at prisen sandsynligvis bliver lavere end det.

Braathens-arvingen Per G. Braathen og en investorgruppe med Widerøe-pilot Ola Giæver i spidsen skulle fortsat være interesseret i at købe det norske regionalselskab, men forhandlingerne går dårligt.

”Processen har ingen fremdrift. Et salg kræver en villig sælger og en villig køber. Som SAS har optrådt indtil nu, virker det, som om selskabet ikke er interesseret i at sælge Widerøe,” siger Per G. Braathen.