SAS forventer øget salg af miljørejser til erhvervslivet

Efter en skuffende start for CO2-neutrale rejser sætter SAS nu sin lid til, at erhvervs- og foreningslivet vil drive salget i vejret. Den Danske Olympiske Komite har allerede købt CO2-neutrale rejser til OL i Kina, og flere virksomheder drøfter muligheden med SAS.

Det bliver danske virksomheder og organisationer, der skal få salget af CO2-neutrale flyrejser med SAS til at lette fra det skuffende niveau, det har ligget på siden lanceringen i marts i år.

Det forventer koncernens danske miljøchef, efter at kun et par tusinde SAS-kunder indtil nu har valgt at købe en CO2-neutral rejse.

»Jeg tror, der er større interesse for de CO2-neutrale rejser blandt virksomhederne, for de har ofte selv en intern politik om at begrænse miljøbelastningen. Vi får tilkendegivelser fra mange virksomheder, og jeg går ud fra, at en del af dem vil benytte muligheden for at rejse CO2-neutralt,« siger Martin Porsgaard, der dog ikke vil sætte navn på virksomhederne.

SAS har siden marts tilbudt sine onlinekunder at købe et CO2-tillæg, der svarer til den udledning, kundens rejse medfører. Tillægget går til projekter gennem The Carbon Neutral Company, der reducerer udledningen af CO2, f.eks. vindmøller i den tredje verden.

Kun få tusinde solgt
Siden da er der solgt ca. 22.000 CO2-neutrale rejser, men mindst 80 pct. er SAS-medarbejdernes egne rejser, så det er kun ganske få tusinde af SAS mere end 10 mio. passagerer i perioden, der har valgt at købe en CO2-neutral rejse. Det er langt mindre end ventet, siger miljøchefen, der henviser til, at undersøgelser forud for lanceringen viste, at tre ud af fire danskere var klar til at købe de miljøvenlige rejser.

»Det kan skyldes, at det ikke er let nok at købe CO2-neutralt, og at vi ikke har markedsført muligheden godt nok,« siger han og understreger, at det dog kun har været flybilletter solgt via hjemmesiden, der hidtil har haft muligheden.

Nu er muligheden udbredt til både telefonsalg og salg af forretningsrejser, så nu forventer miljøchefen vækst i CO2-neutrale rejser – forhåbentlig til »mange gange flere« end i dag, primært fra erhvervslivet, men også blandt private.

Og der er interesse i erhvervs- og foreningslivet. Ifølge marketingafdelingen drøfter SAS pt. muligheden med flere virksomheder, mens Den Danske Olympiske Komité netop har besluttet at købe CO2-neutrale rejser, når turen går til OL i Beijing næste år.

»Vi gør det ud fra en overvejelse om, at vi som idrætsudøvere er afhængige af at dyrke idræt i sund luft. Og netop Beijing har nogle store udfordringer på den front,« siger direktør og generalsekretær i Danmarks Idræts Forbund, Karl Chr. Koch.

Han peger på, at det er en generel tendens blandt foreninger at have øget opmærksomhed omkring miljø. Prisen for at gøre de ca. 650 Kinarejser miljøvenlige er 50.000 kr., oplyser forbundet.



Beregn din rejses CO2-udledning på www.carbonneutral.com