SAS-formand bad Mette Frederiksen lægge pres på fagboss under betændt pilotkonflikt

SAS' overenskomstforhandlinger med de strejkende piloter blev i sommer så kritiske for SAS, at bestyrelsesformand Carsten Dilling bad statsminister Mette Frederiksen (S) om hjælp med at få piloternes fagforening på »et mere konstruktivt spor«. Det skriver MobilityWatch.

Bestyrelsesformanden i SAS, Carsten Dilling, skrev under pilotstrejken til en afdelingschef i Finansministeriet og bad om regeringstoppens hjælp, skriver MobilityWatch. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sommerens konflikt mellem SAS og piloterne var så svær en nød at knække, at flyselskabets øverste ledelse bad statsminister Mette Frederiksen (S) om hjælp.

Det kan MobilityWatch afsløre på baggrund af en aktindsigt i en korrespondance mellem SAS' bestyrelsesformand, Carsten Dilling, og en afdelingschef i Finansministeriet.

Her bad Carsten Dilling både om et møde med finansminister Nicolai Wammen (S) og om at »få finansministerens eller statsministerens hjælp til at få Claus Jensen (formand for Dansk Metal, red.) på et mere konstruktivt spor.«

Arbejdsmarkedsforskerne Laust Høgedahl fra Aalborg Universitet og Bent Greve fra RUC kalder i MobiltyWatch Carsten Dillings manøvre for usædvanlig.

Begge henviser de også til dengang i 2012, da daværende finansminister Bjarne Corydon (S) fik kritik for i en sms at bede formanden for SAS' kabinepersonale om at takke ja til ledelsens spareplan under overenskomstforhandlingerne, som Politiken kunne fortælle.

Krise

Til MobilityWatch svarer Carsten Dilling i en mail, at hans forespørgsel om hjælp fra toppen af regeringen skal »ses i lyset af« den »livstruende« strejke, SAS befandt sig i på daværende tidspunkt.

Piloterne i SAS' hovedselskab, SAS Scandinavia, der hører under Pilotforeningen i Dansk Metal, strejkede i 15 dage i juli, da de var utilfredse med SAS' oprettelse af datterselskaberne SAS Link og SAS Connect, hvor piloter blev ansat på billigere overenskomster i fagforeningen FPU.

Strejken endte med at koste SAS over én milliard kroner, før den endte med en aftale, der skabte splid mellem Dansk Metal og FPU, der begge er organiseret i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Aftalen underminerer nemlig ifølge FPU deres overenskomst, da FPUs piloter med den nye aftale fik mulighed for at søge over på Dansk Metals overenskomst.

SAS fik med aftalen sikret sig de besparelser, selskabet ønskede i forbindelse med den massive spareøvelse, selskabet er i færd med for at undgå konkurs.

Flyselskabet er i gang med en konkursbeskyttelsesproces ved de amerikanske domstole. SAS har her fået godkendt et opsigtsvækkende dyrt lån hos det amerikanske investeringsselskab Apollo.

Lånet skal holde selskabet på vingerne, mens det i løbet af det næste års tid forsøger at nedbringe omkostningerne.