SAS forandret efter nærdødsoplevelse

SAS bliver aldrig det samme selskab igen efter den skæbneuge, som selskabet netop har været igennem, vurderer branchesitet Check-in.

Scandinavian Airlines System blev født under opbygningen af de skandinaviske velfærdsstater, og drømmene og ambitionerne var store. Fold sammen
Læs mere
Foto: Børge Lassen

- SAS har i den forgangne uge været udsat for noget, der minder om en nærdødsoplevelse som følge af det pres, som banker og hovedaktionærer via bestyrelse og ledelse satte ind over for piloterne og kabinepersonalet i det skandinaviske flyselskab, skriver Check-in.

Siden etableringen i 1946 har SAS været hele Skandinaviens flyselskab, og imagemæssigt har selskabet altid været overlegent i forhold til mange andre virksomheder i skandinavisk erhvervsliv. Netop derfor var udsigten til en SAS-konkurs så uvirkelig, at de fleste ikke har haft fantasi til at forestille sig, at det kunne være så galt fat, som det reelt var.

Se billederne: Drømmene var store i SAS

Det voldsomme pres på piloter og kabinepersonale har nemlig påvirket alle interessenter omkring SAS. Både kunder, leverandører og banker.

- Når SAS får opgjort omfanget af de skader, som selskabet er blevet påført i den forløbne uge, vil der uden tvivl på kort sigt være tale om betydelige påvirkninger af såvel likviditet, omsætning og image. Og ikke mindst forholdet mellem ledelse og medarbejdere, som de benhårde forhandlinger et eller andet sted har tæret ganske voldsomt på, skriver Check-in, der dermed konstaterer, at flyselskabet står over for et større "oprydningsarbejde", hvor SAS skal forsøge at genskabe tilliden i markedet efter at have været ubarmhjertigt eksponeret som et direkte konkurstruet flyselskab.

Derfor mener flere iagttagere, at SAS for endegyldigt vil være forandret efter at have mistet sin imagemæssige uskyld efter hele 66 års drift.