SAS: Flyver længere på literen

Hvornår har du sidst købt et TV, et køleskab eller en støvsuger? Kan du huske, hvor tyk manualen var? Forestil dig, hvor tyk manualen til et topmoderne fly vil være.

Vægt: SAS-flyvechef Per Schrøder med den tablet, der sparer piloterne for 40 kg manualer i cockpittet. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Per Schrøder behøver ikke forestille sig det. Han ved det. Som flyvechef hos SAS har han brugt mange timer i cockpittet såvel som med flyets instruktioner. Men hans generation bliver den sidste, der har instruks-navigeret på trykt papir. De fysiske manualer hører nemlig fortiden til hos SAS, der har investeret i 1.500 tablets. Én til hver af selskabets piloter.

»Vi fjerner måske 40 kilo bøger fra flyet, og det giver en brændstofbesparelse på millioner om året, og det er godt for miljøet,« siger Per Schrøder og fremhæver et andet aspekt af tablet-introduktionen: »Når der ligger flere tusinde sider i hvert fly, og vi har 140 fly, så kan der være en risiko for, at der er håndbøger, der ikke er opdaterede. Også selv om vi tror, de er det. Når vi opdaterer elektronisk, er vi sikre på, at alle har de nyeste håndbøger.«

Indtil videre er instruktionsbøgerne rykket over på tabletten sammen med de såkaldte »driftsflyveplaner.« Lidt forenklet sagt er det Kraks rutevejledning – bare til luftfart. Den første marts tager SAS endnu et skridt mod digitalisering og skifter sine fysiske kort ud med en tjeneste til tabletten, der er udviklet af Lufthansa. 

»Kortene er ekstremt detaljerede. Alene til Københavns Lufthavn er der måske i omegnen af 25 kort, hvor det første er taget ude fra rummet, og så zoomer man ind kort for kort. Det sidste kort viser, hvor flyet skal køre henne, når det er landet. De kort skal vi have over på tabletten, og som tablet-brugere ved, så kan man bare zoome ind med to fingre,« siger Per Schrøder.

Og sådan fortsætter flyvelederen begejstret med at beskrive, hvordan SAS også kan spare pengene til telex-leverandører ved at bruge tabletten til kommunikation, hvordan piloterne lynhurtigt kan rapportere om fejl og mangler i lufthavnene, og hvordan kunderne kan få hjælp til f.eks. mistet bagage, mens de stadig er i luften. Alt sammen gennem tabletten. 

»Udviklingen løber så hurtigt, at jeg ikke aner, hvad vi smider i tabletten i morgen,« erklærer Per Schrøder, der dog stadig gerne vil have ét trykt dokument i cockpittet. »Er der noget, jeg ikke ville lægge over på en tablet? Vi har nogle nød-tjeklister, så hvis alt går galt, så er det vores førstehjælpskasse. Den vil jeg gerne have lov at have ved siden af, for den fylder ingenting, kun sådan en lille A5-notesbog.«