SAS: Flere underleverandører er ikke utænkeligt

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, interviewet i forbindelse med lanceringen af Boston-ruten.

Lars Sandahl Sørensen, SAS, mener, det er en god måde for SAS at hyre en underleverandør, når et marked skal bygges op. Arkivfoto: Linda Kastrup
Læs mere
Fold sammen

Ruten til Boston skal flyves af PrivatAir. Er det en fast aftale, eller skal I selv overtage flyvningen på et tidspunkt?

»Vi har en aftale med dem et par år endnu, og vores intention er at fortsætte den. Det er et begrænset samarbejde, vi har brugt til at flyve Stavanger-Houston. Vi har rigtigt gode erfaringer med dem og kan derfor bruge dem til at bygge markedet i Boston op.«

Hvorfor det?

»Det tager tid at bygge markedet op, og derfor er det en god strategi for os at gøre det med dem som partner. De har en lidt mindre maskine, som vi kan bruge nu. Hvis det bliver en stor succes, så må vi se på, om vi selv skal sætte en større maskine ind på ruten.«

Kan man forestille sig, at I skal bruge dem mere i fremtiden?

»Det er ikke utænkeligt. Vi har i forvejen omkring 20 procent af vores regionale jetproduktion, der i dag er lagt ud til wet-lease-operatører, som flyver for os. Det gør vi for at være fleksible, så vi kan reagere hurtigere, hvis det er nødvendigt.«

Er det en lettere måde at vokse på?

»Det er en mere effektiv måde at vokse på. Og på at kunne bevæge sig hurtigt. Hvis vi skal være i alle forretningsområder hele tiden, kræver det for mange ressourcer. Derfor er det bedre at købe det ind.«

Læs interview med Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos:

Kan det tænkes, at SAS i fremtiden bare er en paraplyorganisation, og at al flyvning udføres af underleverandører i jeres navn?

»Det ser jeg ikke lige for mig, men det er rigtigt at for at koncentrere sig om kerneforretningen, har vi valgt at outsource mange funktioner til leverandører. Vores kerneforretning er at flyve. Men vi er åbne for at tage underleverandører ind for at blive mere effektive.« mako