SAS får ros for aske-service på Facebook

Det skandinaviske flyselskab har været blandt de mest aktive på Facebook under askekrisen. Ifølge dansk ekspert har selskabet - i hvert fald rent kommunikationsmæssigt - ydet fremragende kundeservice på sitet.

Foto: Scanpix
På grund af aske-skyen kom Facebook-eksperten Komfos administrerende direktør, Rasmus Møller-Nielsen som så mange andre i den forgangne uge aldrig af sted til en planlagt konference i San Fransisco.

Til gengæld gav de groundede fly ham anledning til at se nærmere på – ja, naturligvis - flyselskabernes kundeservice på Facebook.

Og selv om SAS netop i dag har fået besked om, at de ikke må lade passagererne selv betale for deres ufrivillige ophold i det udenlandske, så er han er ikke i tvivl om sin konklusion: SAS klarer sig - i hvert fald rent kommunikationsmæssigt - bedst.

- SAS har vist, at de har forstået Facebooks potentiale og har været blandt de allermest aktive flyselskaber under den nuværende askekrise. Deres side opdateres løbende med nyt omkring situationen og om, hvordan rejsende skal forholde sig. Hvad mere imponerende er, at der også ydes direkte kundeservice på de henvendelser brugerne kommer med. Her får man lynhurtigt svar på mulige løsninger, hvis man er strandet et sted i verden, lyder det fra Rasmus Møller-Nielsen.

Air France – hvem?


Hos flyselskabet Air France, som Komfo-direktøren i øvrigt selv skulle være fløjet med til San Fransisco, har man derimod ikke klaret sig lige så godt.

- For at tage udgangspunkt i det flyselskab, som vi selv havde valgt, kan dette gøres meget kort. Første Facebook-side med navnet Air France viser sig at være et svensk band…Der er mere held med den næste, der virker til at være Air Frances officielle side. Den har i hvert fald omkring 14.000 fans – fans der henvender sig med spørgsmål omkring afgange, aflysninger, etc. Den seneste opdatering melder imidlertid, at man bør gå til airfrance.com for officiel information. Det kan selvfølgelig skyldes, at det rent faktisk ikke er Air France, der står bag siden, men i det tilfælde er det mildest talt uheldigt for Air France, at så mange mennesker stadig får en dårlig oplevelse med selskabet. Air France har nemlig under alle omstændigheder her et forum med tusindvis af frustrerede og informationssøgende kunder, som blot føler de bliver ignoreret, skriver Rasmus Møller-Nielsen på Komfos hjemmeside, som også i sin mini-undersøgelse tager Cimber Air under kærlig behandling.