SAS får første nye langdistancefly i over ti år

Brændstofbesparelser på over 15 mio. kroner om året og en bedre kundeoplevelse bliver resultatet, når et spritnyt Airbus 330 Enhanced træder ind i SAS' flåde.

Foto: ERIK REFNER. SAS viser deres nye Airbus A330 Enhanced-fly frem og chefpilot Thomas Lunding fortæller om, hvorfor SAS skal have det fly og hvilke muligheder det giver.
Læs mere
Fold sammen

Lugten af ny bil er det første, der møder en, når man træder ind i »Tore Viking«, SAS' nye Airbus 330 Enhanced passagerfly. Alt er funklende nyt og i den eksklusive businessclass trisser rengøringsfolk rundt og støver de små borde af, ryster puderne og pudser SAS-logoet inden den første afgang senere på dagen.

Flyet er det første nye langdistancefly i mere end 10 år i det skandinaviske flyselskab, og tre mere støder til inden længe. Og det betyder alverden i en branche, hvor de traditionelle selskaber er under hårdt pres fra lavprisselskabernes voldsomme ekspansion.

Billedgalleri:

»Det kan mærkes alle steder i organisationen. Man ranker lige ryggen en ekstra gang og alle får en fornyet gejst, når der kommer et nyt fly. Især når man er de første med noget helt nyt, som den her,« fortæller SAS' pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, mens chefpilot Thomas Lunding viser cockpittet frem.

SAS er det første selskab, der får glæde af den nye Airbus-model, der ved hjælp af små justeringer på vinger og motorer kan flyve markant længere end sine forgængere. I første omgang skal flyet flyve fra København til Chicago, men senere skal det indsætte på ruten mellem Stockholm og Hong Kong.

»Ude fra kan man ikke se forskel på det her fly, og en anden Airbus 330. Men de små justeringer gør en kæmpe forskel i det lange løb. Vi sparer 16.600 kg brændstof per returflyvning, så det løber op i mange penge og meget CO2 sparet hvert år,« siger chefpiloten, der selv var i Toulouse for at hente flyet på fabrikken i sidste uge.

»Vi lavede testflyvning, hvor vi sikrer os, at alt fungerer som det skal. Der er ingen mekanisk styring, alt er digitalt, og vi flyver det helt til grænsen af, hvad det kan bære. Man kan faktisk ikke stalle (miste opdriften pga. lav fart, red.) i det her fly, for systemet tillader ikke at man kommer så vidt. Og det lander selv, når man trykker på en knap. Det er i virkeligheden mere sikkert på den måde, fordi man så har to piloter til at tjekke, at alt går som det skal,« siger Thomas Lunding.

(Artiklen fortsætter under TV-indslaget)
Her er SAS' nye prestige-fly:

 

Omregner man brændstofbesparelsen til kolde kontanter, ender det med en besparelse på omkring 15,7 millioner kroner om året, og det luner hos SAS,  der til trods for faldende brændstofpriser har haft stigende omkostninger til flybrændstof. Lidt skal der trods alt også flyves hjem, for de fire fly, SAS har bestilt har en listepris på 253 millioner dollar per styk. Det vil sige cirka 1,67 milliarder kroner.

Oplevelsen kan ikke undervurderes

Det er dog ikke kun brændstofforbruget, man bør fokusere på, mener Sydbanks senioranalytiker, Jacob Pedersen. Mens flere konkurrenter har fået nye fly, har SAS på mange ruter fløjet med gamle, umoderne fly, og det går ud over kundeoplevelsen.

»Hvis kunderne oplever, at de træder 20 år tilbage i tiden, når de kommer ind i et SAS-fly, og at de træder ind i fremtiden, når de går ind i en Dreamliner hos Norwegian, så har det naturligvis en kæmpe indflydelse på, hvad man vælger. Oplevelsen er ofte lige så vigtig som fleksibilitet og pris,« siger han.

»Det er et rigtig stort skridt i den rigtige retning for SAS med de nye fly, for de har haltet bagefter på det punkt. Og med de nye fly og en bedre oplevelse får kunderne også et bedre produkt, som man lettere kan tillade sig at tage flere penge for.«

God plads på business

Det nye Airbus-fly er indrettet med specialdesignet SAS-interiør, og designere har arbejdet i over et år med alle små detaljer som farven på syningerne i sædebetrækket, SAS-logoet på headset-holderen ved businessclass-sæderne og placeringen af kopholderen.

I den forreste ende er den klassiske businessclass-opstilling med tre rækker med to sæder i hver droppet til fordel for en 1-2-1-konfiguration, der lader alle få direkte adgang til mellemgangene, så ingen skal skræve over sidemanden. Det koster en plads på hver række, men giver mening i en billetklasse, hvor 50 pct. af de rejsende rejser alene.

Selve sæderne koster nogenlunde det samme som en lille bil, fortæller chefpilot Thomas Lunding. De bliver bestilt hos en specialiseret flysædeproducent og leveret til Airbus, der når alle delene er færdige kan samle et helt fly på 11 uger.

Sådan sparer SAS millioner på nye fly: