Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Yield'en, der er et udtryk for indtjeningen pr. passager i forhold til strækningen, faldt 9,0 pct.point i juni, hvilket er lidt mere end indikeret af SAS i sidste måned. I juli ventes den at være på linje med maj, men udsigten er usikker, understreger flyselskabet. Tallene skuffer Sydbank, der inden offentliggørelsen kun havde ventet et fald på ca. 5 procent SAS vurderer, at markedet fortsat er uforudsigeligt, men at en genrejsning kan ses på de internationale ruter og på udvalgte ruter i Europa. Koncernchef i SAS, Mats Jansson, læser også tallene med positive briller: ”Vi har i mange år udført et omfattende arbejde på omkostningseffektiv produktion og samtidig øge vores produktkoncept med øget merværdi, som giver vores kunder tidseffektive rejser. Fra denne nye platform kan vi nu begynde at lade vores forretning vokse rentabelt ved at tilbyde udvidet serviceprogrammer,” lyder det fra Mats Jansson. SAS’ to største konkurrenter, Cimber og Norwegian, har i dag ligeledes fremlagt trafiktal. Statistikkerne viser, at Cimber havde en fremgang på 29 procent i juli, mens det norske flyselskab Norwegian så det samlede passagerantal stige med 26 pct. i juli 2010 i forhold til samme måned året forinden.