SAS er presset fra alle sider

SAS skal både spare og forny sin flyflåde. En vanskelig operation på samme tid, og samtidig har de øvrige europæiske konkurrenter fået øje på det skandinaviske marked, hvor finanskrisen ikke har ramt rejselysten så hårdt.

SAS mærker i stigende grad konkurrencen fra andre selskaber. Foto: Christian Als Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en hel del og lidt til, der skal lykkes for SAS de kommende to år, hvis selskabet for alvor skal være i stand til at tage kampen op med aggressive konkurrenter. En brancheanalyse af SAS og de ni vigtigste konkurrenter fra Berlingske Research viser, at SAS på en lang række parametre har meget at indhente.

Med redningsplanen og en ny bankaftale fra november i ryggen har SAS taget de første skridt ud af moradset. Men mens SAS kæmper for selv at finde sin balance, skruer konkurrenterne yderligere op for satsningen på SAS’ skandinaviske hjemmemarked.

Brancheanalysen viser tydeligt, at SAS ligger i bunden, når det kommer til at fylde flyene op og have vækst, ligesom selve flyflåden er presset af både alder og mange flytyper, som gør vedligehold dyrere. SAS er i gang med at forny sin flyflåde, men der kommer til at gå en del år, inden SAS er i mål med flådefornyelsen.

Sen fornyelse

»De mange flytyper og flyenes alder springer i øjnene. SAS’ fornyelse og forenkling af flyflåden kommer sent, men det har været umuligt for selskabet at gøre det tidligere på grund af den situation, selskabet var i,« siger aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der har fulgt SAS i mange år.

Han mener, at Berlingskes brancheanalyse klart viser, at SAS var ude i »ren brandslukning« op til redningsaftalen i november.

»SAS er fanget mellem at have den volumen, som de store selskaber har, og så en simpel lavprismodel på den anden side. Før aftalen kom i hus, havde SAS ingen muligheder for at tænke offensivt. Det kan selskabet nu, men det er også nødvendigt, hvis man skal tage konkurrencen op med Norwegian,« siger Jacob Pedersen.

Hos SAS lægger driftsdirektør Flemming Jensen ikke skjul på, at selskabets muligheder for at agere offensivt har været stækket af konkurstruslen frem mod november sidste år. Men han er overbevist om, at SAS nu kan tage kampen op mod konkurrenterne.

»Alle initiativer i strategiplanen handler om at skabe et mere konkurrencedygtigt SAS. Det er ikke kun en spareplan, men drejer sig også om at skabe et mere fleksibelt og enkelt selskab. Det er en vigtig del af at blive mere konkurrencedygtig,« siger Flemming Jensen.

Det kommer også til at hjælpe, når SAS de kommende år får nye fly og udfaset en række af selskabets mange flytyper. SAS skal dog have et andet netværk end lavprisselskaberne, og det kræver mere end én flytype.

Færre flytyper

»Antallet af flytyper skal reduceres, og vi har arbejdet på det i flere år. Lige om lidt opererer vi reelt kun fire forskellige typer fly, og det er det nødvendige antal, når man har så mange destinationer og afgangsfrekvenser, som vi har. Det er det, der sikrer os et højere indtægtsniveau end konkurrenterne,« siger Flemming Jensen med reference til, at SAS faktisk ligger i toppen, når det kommer til at have høje indtægter i forhold til antallet af sædekilometer.

En vigtig del af at adskille sig fra lavprisselskaberne er SAS’ lange ruter, hvor der senest er tilføjet København-San Francisco til programmet. Ærkerivalen Norwegian tager netop i år også kampen op mod SAS på langruterne med sine nye ruter til Bangkok og New York. Langruter har historisk været svære at tjene penge på for SAS, fordi operationen ganske enkelt er for lille, og det åbne spørgsmål er, om Norwegian vil få succes med sin store satsning eller knække halsen på det, som det tidligere er set mange gange i historien, når selskaber har kastet sig ind på de lange flyvninger.

Norwegians joker

»Norwegians opstart med langruter er den store joker i spillet. Bliver det en succes, er det et stort problem for SAS og mange andre at opretholde de priser, som man kan tage i dag. Det kan presse SAS, fordi langdistanceflyvningerne er en vigtig del af den produktpakke, der sikrer SAS mange forretningsrejsende,« vurderer Jacob Pedersen.

Samtidig har de store europæiske selskaber som Air France-KLM, British Airways-Iberia og Lufthansa også alle øget fokus på Skandinavien, fordi krisen ikke har ramt rejselysten nær så hårdt i Skandinavien som de fleste andre steder i Europa. Der er derfor ingen tvivl om, at vejen ud af krisen bliver svær for SAS, men dog ikke umulig.

SAS skal levere varen

»SAS skal levere på alle parametre i spareplanen for at nå i mål, og der er ikke rigtig plads til grimme uforudsete hændelser som epidemier, askeskyer og lignende, som ofte har ramt sektoren gennem årene. Det bliver ikke nogle nemme år, men spareplanen får dog en væsentlig effekt, der bør sætte SAS i en langt bedre situation, når der igen skal forhandles bankaftaler om nogle år,« siger Jacob Pedersen.

Den næste store test er på onsdag, når SAS aflægger regnskab for perioden februar til april. Allerede her skal SAS meget gerne vise fremgang.