SAS er nøglen til salg af Cimber

En lukrativ aftale med SAS er afgørende for salget af de sunde dele af Cimber. Udsigten til, at det delvist Finnair-ejede Flybe Nordic kan blive køber, huer ikke SAS

Cimber Sterling råder over i alt ni turboprop til de danske indenrigsruter af modellerne ATR42 og ATR72. Samme type som Flybe Nordic også benytter sig af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS spiller en helt central rolle for, hvor meget af Cimber Sterling der vil overleve. Og det kan også få betydning for, hvem der ender med at købe de sunde dele af Cimber. Det vigtigste aktiv i boet er nemlig den overskudsgivende aftale om ca. 30 daglige flyvninger til primært Nord- og Østeuropa, som fire Cimber-fly udfører for SAS. En aftale som i weekenden blev midlertidigt forlænget til 16. maj. Aftalen er samtidig rigtig god for SAS, fordi den skaffer afgørende passagertrafik til København, og en udvidelse af aftalen er derfor en mulighed, som kan redde endnu flere Cimber-arbejdspladser. »Aftalen med SAS er et vigtigt element. Det er en ganske stor operation, og det har absolut været en ok aftale for Cimber. Det er også vigtigt for SAS, at operationen fortsætter, da SAS ikke har den type fly selv,« siger Jan Palmér, administrerende direktør i Cimber Sterling, der nu hjælper konkursboet med den nødvendige information i salgsprocessen.

Lukrativ aftale

SAS-aftalen er attraktiv for Cimber - og dermed en køber af de sunde dele - fordi man med SAS-kontrakten er sikret en årlig omsætning i omegnen af 300 millioner kroner, som vel at mærke giver overskud. Og begge parter er godt tilfredse med aftalen. »Det er en vigtig del af vores forretningsmodel med feed ind til København, så vi er tilfredse med, at vi nu har lavet en midlertidig forlængelse, indtil vi ved, hvad der sker med Cimber fremadrettet,« siger Flemming Jensen, driftsdirektør i SAS. En udvidelse af aftalen til at omfatte mere end fire fly kan redde mere af Cimber, og derfor er det noget, der ifølge Berlingskes oplysninger arbejdes på. Men de forhandlinger vil Flemming Jensen ikke kommentere. »Vi ser på, hvordan kortet ser ud, og hvilke regionale partnere vi kan se for os, så lige nu afventer vi udfaldet. Vi kigger selvfølgelig på, hvordan vi får løst vores behov på den ene eller anden måde, så vi holder alle muligheder åbne,« siger Flemming Jensen, som ikke vil kommentere, hvem der er SAS’ foretrukne køber af Cimber-boet.

SAS ulden ved Flybe-indtog

Ifølge Berlingskes oplysninger er man dog ganske bekymret i SAS, for at det bliver det delvist Finnair-ejede Flybe Nordic, der løber med de sunde dele af Cimber. Finnair, der ejer 40 pct. af Flybe Nordic, er sammen med Norwegian den store nordiske konkurrent til SAS. Og at være afhængig af trafik fra en konkurrent er af gode grunde ikke en ønskesituation. »Det vil jeg ikke kommentere. Vi kan lave aftaler med de nye ejere eller med andre spillere på markedet, så der findes alternativer,« siger Flemming Jensen. Hovedalternativet til Flybe Nordic er, at svenske Skyways, der ejes af Cimbers hovedaktionær Igor Kolomoyskij, køber de sunde dele af Cimber. Det vil umiddelbart være at foretrække for SAS, men problemet med Skyways er, at selskabet heller ikke har for god en økonomi. Skyways er dermed afhængig af, at ukraineske Igor Kolomoyskij vil sikre selskabet finansielt, præcis som Cimber var det. Og det er nok ikke alt for betryggende med Cimbers konkurs in mente. Umiddelbart tyder Cimbers konkurs dog på, at Kolomoyskij har tænkt sig at satse på Skyways som platform for et nordisk regionalt luftfartsselskab, hvor han så tilkøber de sunde dele af Cimber - hvis han ikke overbydes af Flybe Nordic.

Løsning på plads i denne uge

Hvor vigtig SAS-aftalen er for alle parter, ses også af, at kurator Lisa Bo Larsen fra advokatselskabet Kromann Reumert brugte det første døgn efter konkursen til at få forlænget den afgørende aftale med SAS. Mandag fortsatte forhandlingerne med Skyways og Flybe Nordic om de sunde dele af Cimber Sterling, og det skal på plads i denne uge. Et driftsklart flyselskab er nemlig en del mere værd end et selskab med alle flyene på jorden. Selv er Lisa Bo Larsen fåmælt om, hvor fremskredne forhandlingerne er, men Jan Palmér bekræfter, at det skal gå hurtigt. »Man har tiden imod sig, så jeg vil tro, at der allerede kommer afklaring i denne uge. Det er nødvendigt, men absolut også muligt,« siger Jan Palmér, hvis hovedmål nu er at redde så mange arbejdspladser som muligt. Ifølge Berlingskes oplysninger forsøger Lisa Bo Larsen at sælge de sunde dele af Cimber med en forretningsplan, der netop centrerer sig om aftalen med SAS samt Cimbers ni turboprop-fly til de danske indenrigsruter, som vil kunne levere positive pengestrømme. Endelig er Cimbers vedligeholdelsesforretning i Sønderborg, der også kører med overskud, med i forretningsplanen for de sunde dele. Ifølge Jan Palmér kan den danske indenrigsforretning med de ni turboprop-fly også blive en rentabel forretning, ikke mindst hvis flyene overtages af et selskab, der selv har lignende fly, så de kommer ind i en større skala. Netop Flybe Nordic bruger de samme ATR-turboprop-fly som Cimber, mens Skyways derimod bruger Fokker-fly og derfor ikke har de samme stordriftsfordele som Flybe Nordic. Til gengæld har Kolomoyskij rigelig kapital, hvis han finder det strategisk vigtigt nok. En mulighed er også, at de forskellige sunde dele købes af forskellige selskaber.