SAS-direktør om nyt design: »Det er en historisk dag«

Begejstringen var svær at skjule, da SAS’ direktør, Rickard Gustafson, torsdag præsenterede flyselskabets nye design.

Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS, præsenterede torsdag flyselskabets nye design. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Det var en meget stolt Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS, der torsdag middag præsenterede flyselskabets nye design på Radisson Collection Hotel i København.

»Det er en stor dag i SAS’ historie. Jeg er meget stolt og ydmyg over at være en del af det, som vi ser i dag. Det er begyndelsen på et nyt kapitel,« siger Rickard Gustafson.

Og det var da også en ganske særlig begivenhed, der udspillede sig i Arne Jacobsens gamle hotel, for SAS har gennem sin 73 år lange karriere i luften kun skiftet design ganske få gange.  Sidste ændring fandt sted tilbage i efteråret 1998, og her kom de røde motorer og den blå hale, som de fleste af os skandinaver forbinder med SAS, til.

Det nye design, som blev præsenteret på et lille modelfly på den etage, der tidligere har dannet ramme om Arne Jacobsens vinterhave med orkideer, skal ifølge Rickard Gustafson visuelt markere, at SAS er påbegyndt en rejse mod at sikre en bedre og bæredygtig flytransport.

Direktøren gentog også flere gange, at designet skulle visualisere, at SAS har valgt at »investere i fremtiden«. Det har man, fordi selskabet ifølge ham ønsker at gøre sit, for at »det også bliver muligt for fremtidige generationer at nyde godt af samme luksus som tidligere og nuværende generationer har haft – muligheden for at udforske verden«.

Følelsen af hjem og tryghed

Det nye design skal først bæres af SAS’ nye investeringer – Airbus A350 samt A320neo – der forventes at komme på vingerne i begyndelsen af det nye år. Derefter vil man løbende samle resten af SAS’ flåde ind, så alle fly kan få en makeover og således komme til at bære det nye design.

Adspurgt hvordan det kunne hænge sammen, at man vil beklæde ældre fly med det nye design, der skal symbolisere en ny og bæredygtig retning, hvis flyet ikke lever op til det, slog Rickard Gustafson hurtigt fast, at SAS er i gang med at erstatte hele selskabets flåde med bæredygtige fly.

Det er hans forventning, at SAS indenfor en kort årrække kun tilbyder rejser med bæredygtige fly.

Men selvom det var det nye design, der rendte med overskrifterne torsdag, så mindede Rickard Gustafson flere gange om, at designet ikke kun skal symbolisere en ny begyndelse, men også trække tråde tilbage i tiden.

»Vores kunder forbinder SAS-logoet og den blå halespids med følelsen af at komme sikkert hjem. De føler sig trygge, når de ser det, og det skal vi holde fast i,« siger Rickard Gustafson.

Her ses SAS’ nye design. Det blev sidst fornyet i 1998. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

Strømlinet design

Men hvordan ser det nye design så ud? Jo, det minder en del om det, som vi i forvejen kender – og så overhovedet ikke.

Ifølge Kristine Mayer, der har stået i spidsen for udviklingen af SAS’ design, så får det nye design flyene til at fremstå mere harmonisk, fordi det er holdt i samme farver. Derudover passer flyets ydre nu også sammen med det design, som man siden 2015 har kunnet se inde i flyet.

Flyets hale er holdt i samme blå tone, som SAS-flyene vi ser i dag, og det skyldes ifølge Kristine Mayer, at SAS’ kunder har udtrykt stor glæde over netop den farve, som de forbinder med flyselskabet. På selve halen ses SAS-logoet fortsat også i hvidt.

Motorerne er med det nye design blevet sølvfarvede fremfor at være røde, og så har de fået tilført en lille ring, der er holdt i samme blå farve som halen. Flyets spids er derudover også prydet med et gigantisk SAS-logo, der er udført i sølv ligesom motorerne.

De tre nordiske landes flag kan fortsat ses på flyets side, men også de er udført i et anderledes design, end det vi kender fra sluthalvfemsernes design.


SAS gennem tiden

Siden 1946 har SAS skiftet design i alt syv gange. Her kan du se de seks design, der går forud for designet, der blev præsenteret i dag.

Direktør: SAS er stolt af sin arv

Da direktøren bliver spurgt om det store SAS-logo i sølv på flyets spids skal indikere, at man også forlader et skandinavisk fokus for i stedet at gå mod et mere globalt brand, er Gustafson afvisende. Han slår i stedet hurtigt fast, at man hos SAS er »utroligt stolt over og glad for sin skandinaviske oprindelse«, som man i selskabet agter at holde fast i.

Han påpeger i samme omgang, at flyets bund, hvor der med store bogstaver står »Scandinavian«, også understreger denne stolthed, for flyets bund vil være det, som man fra jorden vil lægge mærke til, når man ser et SAS-fly stige til vejrs.

»SAS har været igennem en signifikant transformation gennem de seneste år. Det skal vores design vise,« siger Richard Gustafson.