SAS-direktør: Det bliver gratis at flyve med SAS i 2018

I fremtiden skal SAS ikke tjene penge på flyrejser. Priskrigen mod Norwegian er allerede tabt, siger norsk SAS-direktør.

I fremtiden kan det være gratis at flyve med SAS, såfremt du accepterer at se reklamer undervejs, fortæller selskabets marketingschef. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være slut med at konkurrere med Norwegian på pris, lyder det fra SAS' norske salgs- og marketingchef, Eivind Roald. Allerede i 2018 kan det nemlig være gratis at flyve med SAS. Kunderne skal kun betale skatter og afgifter, resten skal finansieres af reklamer og mersalg.

"I dag accepterer man reklamer på Spotify mod gratis musik. På samme måde vil du kunne få en gratis flyvetur mod at du skal modtage en del reklamer," siger han til det norske erhvervsmedie e24.no.

Også for medlemmer af bonusordningen EuroBonus, vil der være nye toner i fremtiden. Medlemmer skal kunne tjene bonuspoint hos samarbejdspartnere.

"Forestil dig, at du om bord på flyet bliver spurgt om du vil se en tre minutter lang reklame for BMW. Hvis du svarer ja, får du 500 bonuspoint på din konto. I slutnigen af reklamen bliver du spurgt, om du vil prøvekøre bilen, når du ankommer. I så fald får du yderligere 1000 bonuspoint. Det er point, vi har solgt til BMW, og som de kan dele ud, som de ønsker," fortæller Eivind Roald.

Til gengæld bliver billetterne dyrere for alle de passagerer, der ikke vil have reklamer, fortæller han.

"Priserne vil stige og halleluja for det. Så kan vi få flere ruter, flere lounger og bedre teknologi. Det nytter ikke at sælge billetter, som ikke engang dækker landingsafgiften. Det er helt fint at det koster 599 kroner til Bergen og 1.200 til København (fra Oslo, red.)," siger salgschefen.

Han fortæller samtidig i interviewet, at det er slut med at SAS skal være et flyselskab for alle. Fremover er er fokus på en snævert defineret målgruppe af passagerer, der flyver fem eller flere gange om året, er i alderen 30-55 år og har højt indtægt.

Målet er fremover at løse kernemålgruppens tidsproblemer. Det skal blandt andet ske via samarbejde med den kontroversielle chaufførtjeneste Uber og supermarkedssalg gennem en app.