Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Finansielt er vi enormt udfordret af hård konkurrence hele tiden, og det er svært at drive luftfart i dag, i den konkurrencesituation der er. Men vi gør det efter allerbedste evne,« siger Lars Sandahl Sørensen til Ritzau Finans.
Flyselskabet er især udfordret af andre selskaber, der kommer ind på markedet med nye forretningsmodeller og nye værdier.
»Der kommer nye selskaber ind med nye forretningsmodeller, der ikke alene er i markedet for at tjene penge. De har også andre formål, blandt andet at skabe trafik til et land eller til en by.«
»Og det gør, at vi engang imellem er oppe imod nogle konkurrenter, der har nogle andre værdier end vores, og som har et andet fokus end en bundlinje. Og det er selvfølgelig vanskeligt at konkurrere mod dem,« uddyber koncerndriftsdirektøren.
SAS SKAL FORTSÆTTE SOM SELVSTÆNDIGT SELSKAB
Men ifølge Lars Sandahl Sørensen skal SAS på trods af konkurrencen fortsætte som et selvstændigt selskab.
»Det er jeg fuldstændig fokuseret på - at vi kan og skal, fordi vi har en enorm vigtig rolle. Og alle, der arbejder i selskabet, vil til en hver tid sige, at de står op for at kæmpe for, at SAS har en stærk position også i fremtiden,« forklarer han.
LUFTFARTSBRANCHEN VIL UDVIKLE SIG PÅ SIGT
Koncerndriftsdirektøren er også overbevist om, at luftfartsbranchen vil udvikle sig på sigt, fordi der er vækst især i fritidsrejsende, som vil give flyselskaberne nogle muligheder.
»Verden er blevet mindre, og man rejser simpelthen mere i sin hverdag. Det giver os nogle muligheder, men det giver også vores konkurrenter nogle muligheder.«
»Så luftfartsbranchen vil udvikle sig stærkt på sigt, er jeg sikker på, og der vil også være en stærkere grad af konsolidering i markederne, som gør, at det generelt er mere lønsomt at drive luftfart, end det er i nogle dele af Europa i dag,« tilføjer han.