SAS Danmark forventer at være tilbage på fuld kraft i februar

Efter Dash-tragedien venter SAS Damark at være tilbage på alle ruter med fuld kapacitet til februar.

SAS Danmark satser på at være på fuld kraft igen i februar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Det oplyser SAS' danske pressechef, Jens Langergaard.

- Til februar venter vi at være 100 pct. tilbage på alle ruter pånær Jönköping. Dermed vil vi følge vores vinterprogram, som planlagt, siger Jens Langergaard til RB-Børsen.

Den 9. september begyndte sagaen med en nødlanding i Aalborg, da understellet på et fly af typen Dash 8Q 400 knækkede. Blot to dage senere gentog episoden sig i den litauiske hovedstad Vilnius, og sidst i oktober var det så Københavns Lufthavn, der måtte lægge arealer til en nødlanding. Den sidste nødlanding blev bestyrelsen een for meget, og SAS har herefter opgivet fly-typen helt. Hele perioden har dog været præget af aflysninger og indsættelse af lejede fly.

- I dag er vi tilbage med over 90 pct. Kun ruterne til Jönköping er indstillet helt. Ellers flyver vi på alle destinationer, men på nogle af dem med en nedsat frekvens. Det vil sige, at vi har færre daglige afgange, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er færre flysæder, for vi har lejet større fly på nogle af ruterne, forklarer Jens Langergaard.

For hver dag, der går, nærmer SAS Danmark sig en normalisering af situationen. Senest har selskabet sat en ekstra afgang ind på ruten til Litauen, så der nu flyves to gange dagligt, svarende til frekvensen før nødlandingerne.

Tilbage er dog 12 ruter, hvor der stadig flyves med en daglig afgang mindre end planlagt i vinterprogrammet. Det er ruterne til Bergen, Berlin, Bruxelles, Gdansk, Geneve, Göteborg, Hamburg, Helsinki, Prag, Stuttgart, Tampere og Warszawa.

RB-Børsen