SAS-chef: Vi er i en mere sikker situation

De mange år med store underskud er afløst af bedre tider i SAS, men usikkerheden er stor og det skandinaviske flyselskab har masser af udfordringer, siger topchefen.

Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT. SAS-topchef Rickard Gustafson føler sig mere sikker, men kan endnu læne sig helt tilbage i stolen.
Læs mere
Fold sammen

Usikkerheden om fremtiden for det skandinaviske luftfartsselskab SAS er mindre. Det mener topchef Rickard Gustafson efter et år, der gav bedre tal til det igennem mange år plagede flyselskab.

»Vi er absolut i en mere sikker situation end for et år siden. Vi glæder os over den udvikling, som vi har været igennem, men vi kan ikke slappe af med vores omkostninger. Vi skal forsætte med det arbejde, fordi vores konkurrenter står ikke stille, og vi er i en hård global konkurrence,« siger Gustafson.

SAS har i det forløbne år nydt godt af den lavere oliepris, og så er de store sparetiltag for alvor slået igennem. Derfor er selskabet kommet ud af året med et plus på næsten en mia. svenske kr. efter i fjor at have tabt mere end 700 mio. kr.

Der er dog to ting, som fortsat bekymrer Gustafson. Det ene er, at det, som det koster at flyve en passager, den såkaldte enhedsomkostning, stiger. Og så advarer topchefen mod betydeligt hårdere konkurrence i 2016. Det betyder, at prisen for at flyve i vil falde i det kommende år.

»Når vi går ind i 2016, kan vi se, at der kommer en kapacitetsvækst i markedet på 7-9 pct., og det kommer til at påvirke priserne,« siger Gustafson.

Hvor godt står SAS rustet til den konkurrence?

»Vi tror på, at vi kan tilbyde et rigtig godt produkt til kunderne, og når vi måler på det, kan vi se, at kunderne er vældig glade for det, vi gør. Kan vi fortsætte med at møde kundernes behov, så kan vi klare os i konkurrencen,« siger SAS-chefen.

SAS' satsning på kernekunderne har i år båret frugt. Antallet af EuroBonus-medlemmer er vokset med 14 pct. til 4,2 millioner, og de bidrager nu med næsten halvdelen af luftfartsselskabets omsætning.

Omsætningen er i året steget med godt halvanden milliard svenske kr. til 39,7 milliarder svenske kr. Til sammenligning dykkede omsætningen året før med mere end fire milliarder kr.

SAS har kæmpet med at få nok ud af de store fald i olieprisen. En række gamle såkaldte hedging-aftaler og en høj dollarkurs har virket imod udviklingen. Men særligt i de seneste kvartal er effekten begyndt at komme.

»Olieprisen er faldet, og dollaren er blevet dyrere, og de to ting modvirker hinanden. I fjerde kvartal har vi fået et reelt positivt bidrag fra olieprisen, og vi regner med, at i 2016 vil vi have lavere omkostninger til flybrændstof end i 2015. Men samtidig regner vi også med lavere billetpriser,« siger Gustafson.

Markedssituationen er så usikker, at SAS ikke kommer med et præcist bud på indtjeningen i den kommende regnskabsperiode, men forventer dog et positivt resultat.