SAS-chef: Hullet er blevet større

Selvom SAS er blandt de mest punktlige selskaber og ligger højt i kundetilfredshedsundersøgelser har det skandinaviske selskab svært ved at følge med andre selskaber på grund af højt omkostningsniveau.

Foto: Mats Andersson. SAS' koncernchef Mats Jansson (th.) og vicekoncernchef John Dueholm.
Læs mere
Fold sammen
Stockholm: Først var det fire mia. svenske kroner, der skulle spares med den store Core SAS-plan. Senere blev det forhøjet med 500 mio. ekstra. I dag kunne SAS så præsentere endnu en sparerunde, hvor yderligere to mia. svenske kroner skal barberes af det vingeskudte selskabs omkostninger.

»Det, vi sagde i forbindelse med Core SAS, var, at med den spareplan, der lå i Core SAS, manglede vi stadigvæk at lukke et hul på en mia. for at være fuldt konkurrencedygtige. Det, vi så kan se fra februar, er, at hullet er blevet endnu større. Det er et godt eksempel på at selvom man er god kommercielt, duer det ikke, hvis man ikke dygtig konkurrencemæssigt,« siger vicekoncernchef, John Duelund, til business.dk.

Det er især Norwegian, der har udfordret SAS på deres hjemmebane i Norden. En udfordring, der blandt andet er med til de nye besparelser. Men når sparerunderne er gennemført, skulle det gerne gå fremad, vurderer John Duelund:

»Core SAS og de nye besparelser på to mia. ekstra skal ikke bare være påbegyndt, men fuldt implementeret. Den dag får vi selvfølgelig et andet omkostningsniveau, og så er vi konkurrencedygtige i den her sammenhæng. Og dermed kan vi selvfølgelig flyve frekvenser og flere destinationer lønsomt.«