»SAS bruger Ryanair-metoder«

SAS overvejer at flytte nogle baser til udlandet, det fremgår af tirsdagens årsregnskab. De forsøger derved at omgå overenskomstmæssige spilleregler, mener arbejdsmarkedsforsker. SAS afviser kritikken.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø. Flyselskabet tjente i år 1,431 milliarder svenske kroner før skat ud af en omsætning på 39,5 milliarder svenske kroner, hvilket er mere, end selskabet forventede.
Læs mere
Fold sammen

Skik følge eller land fly.

Til trods for, at SAS for andet år i træk kunne præsentere et overskud, opjusterer selskabet spare-målene. Selskabet vurderer, at der skal spares 1,5 milliarder svenske kroner, hvilket er 700 millioner mere, end først udmeldt. Derfor overvejer ledelsen at oprette baser uden for Skandinavien.

»Det er noget, vi overvejer, det er ikke noget, vi har besluttet. Vi ser, hvordan europæisk luftfart har udviklet sig, hvor man har flere baser og flyver ind til forskellige destinationer, og det er jo fuldstændigt på linje med at kunne levere konkurrencedygtigt på de destinationer, vi ønsker at flyve,« siger Lars Sandahl Sørensen, Operationel koncerndirektør i SAS.

Flyselskabet tjente i år 1,431 milliarder svenske kroner før skat ud af en omsætning på 39,5 milliarder svenske kroner, hvilket er mere, end selskabet forventede.

Lars Sandahl Sørensen understreger, at SAS er og bliver et skandinavisk selskab men, at den skærpede konkurrence har gjort, at man er nødt til at kigge på at åbne baser uden for Skandinavien.

Det lyder som en rigtig dårlig ide, lyder det fra LO:

»Det risikerer jo både at forringe og koste arbejdspladser ikke kun i SAS men også i andre virksomheder tilknyttet luftfartsbranchen. Det her skriger på regulering af luftfarten. Både danske politikere og EU må og skal blive enige om en regulering af luftfarten, så selskaberne ikke kan rykke medarbejdere rundt eller selskaber rundt alt efter, hvor det er billigst at være,« siger landsformand Lizette Risgaard.

Fordele i udlandet

Ifølge arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen vil SAS drage fordel af at rykke baser til udlandet.

»Det gælder om at kigge langsigtet fremad, og så længe, at der ikke er regulering på området, så er der en ufiltreret konkurrence, der gør sig gældende. De ansatte hos SAS har gode, sikre overenskomster, når baserne er her i Danmark eller Norden. Men i samme øjeblik, at baserne bliver lagt uden for Norden, så er det muligt at lave aftaler med underselskaber om at flyve på lavere vilkår, altså en omkostningsbesparelse,« siger Henning Jørgensen.

Han er ikke i tvivl om, hvad han skal kalde det:

»Det er helt klart Ryanair-metoder. De vil jo gerne have det gode image, om at de har ordnede forhold og overenskomster, men markedet dikterer altså noget andet, for dér er det et ræs mod bunden, som SAS nu deltager i,« siger Henning Jørgensen.

En kritik som SAS kategorisk afviser.

»Ryanair-modeller og -metoder har vi ikke tænkt os at kopiere,« lyder svaret fra Lars Sandahl Sørensen. Han fortsætter:

»Vi kan konstatere, at man ikke politisk eller i EU har formået at skabe ensartede regler på tværs. Det skærper konkurrencen, og vi bliver nødt til at forholde os til den virkelighed, som er, at mange af vores konkurrenter opererer med baser i mange forskellige lande, fordi det giver dem nogle konkurrencefordele.«

Nye baser - men hvor?

Hos SAS vil man ikke gå nærmere i dybden med, hvor de nye baser vil kunne placeres. Flere medier berettede tirsdag, at SAS særligt så mod London med henblik på at åbne nye baser, hvilket vil give god mening ifølge Henning Jørgensen.

»Det er jo angelsaksisk land, hvor der både er anderledes vilkår, hvor der ikke er fælles, landsdækkende overenskomster, de er virksomhedsbaseret. Derfor får de jo pludseligt nogle strategiske handlemuligheder, som de ellers ikke vil have på kontinentale baser,« siger han.

Hos SAS vil man ikke bekræfte, at der kommer ny base i London, men de fortæller, at det er et af de steder, man kigger på. SAS afviser, at lønnen skulle være bevæggrunden:

»De samlede lønomkostninger indeholder også diverse arbejdsmarkedsbidrag, skatter og afgifter og så videre, så det er den samlede lønomkostning, vi kigger på. Det betyder ikke, at lønnen nødvendigvis vil være lavere i London,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Laes mere