SAS-bossen skal slagte flere hellige køer

SAS flager ud til Irland. Vi lader den lige stå et øjeblik. Uanset hvor oplagt det kan synes, at SAS gør som konkurrenterne i den prispressede luftfarts­industri, er det på ingen måde oplagt i SAS.

For få år siden ville det faktisk have været utænkeligt, at en ledelse i det gamle, hæderkronede luftfartsselskab med de tre skandinaviske stater som hovedejere turde bare tænke tanken. Men nu ikke bare tænkes tanken, den føres også ud i livet. SAS-boss Rickard Gustafson tromler således igennem med endnu en effektiviseringsplan.

Det sker bemærkelsesværdigt nok uden de helt store sværdslag med piloter og kabinepersonale, som i historiens løb ellers har taget mange voldsomme konflikter med ledelsen af det gamle luftfartsselskab.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Udflagningen til Irland og de perspektiver, den rummer, understreger, hvor langt Rickard Gustafson er nået i SAS.

Gustafson kom til SAS i 2011 fra en stilling som topchef i Codan. Han lancerede som noget af det første en spareplan, der skulle hente besparelser for fem mia. kr. Her tog han første store holmgang med piloter og kabinepersonale, hvor han viste sig som en uhørt hård forhandler. De traditionelt meget stærke fagforeninger måtte i stort omfang give sig.

Siden fulgte spareplan på spareplan, som hver især skulle give omkostningsbesparelser for milliarder af kroner til pressede SAS. Gustafson er med sin kompromisløse stil lykkedes med at stække fagforeningerne og taget krudtet ud af det ellers tidligere så effektfulde strejkevåben, så det ikke længere virker videre truende for SAS-ledelsen.

Derudover har tiden nok også arbejdet for Gustafson. For piloter og kabinepersonale kan også godt se, at hvis de ikke giver sig på gamle kardinalpunkter, kan SAS ikke overleve i konkurrencen med lavprisselskaberne, og så har de ikke længere nogen arbejdsplads.

Gustafson har slået et utal af hellige køer ned i SAS med den aktuelle udflagning til Irland som den formentlig mest opsigtsvækkende.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Han har taget kampe med fagforeningerne, som ingen af hans forgængere har kunnet lykkes med at vinde, måske ikke engang har turdet starte. Hans resultater i SAS er da også så opsigtsvækkende, at han på rygtebørsen løbende sendes til topposter i andre store selskaber som Ericsson og senest banken SEB.

Betyder det så, at krisen i SAS er afblæst?

Nej. Langtfra. Trods utallige spareplaner tjener SAS stadig under fem pct. på driften. Der skal langt flere effektiviseringstiltag til, og det bliver ikke sidste gang, at de ansatte i SAS må sluge en bitter pille.

For virkeligheden venter ikke på SAS. Selv om SAS-bossen svinger sparekniven over de hellige køer, gør ærkerivaler som Norwegian og Ryanair det samme for at kunne tjene penge i en industri under et hårdt prispres. Her skal SAS følge med, hvis selskabet vil forblive på vingerne.

Jesper Kongskov er virksomhedsredaktør på Berlingske Business

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!