”SAS bliver købt, når prisen er som et Hubba Bubba”

Lavprisflyselskabet Ryanair vil ekspandere kraftigt i Norden, for der bliver snart en konkurrent mindre i form af SAS. Det spår Ryanairs nye nordiske chef, der regner med at SAS går konkurs eller bliver solgt meget billigt.

Lavprisflyselskabet Ryanair bebuder en storstilet ekspansion i Norden, hvor mulighederne er mange, og den tidligere gigant i regionen, SAS, ligger underdrejet. Og i forbindelse med SAS’ krise kommer tyggegummiet Hubba Bubba i spil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Det lyserøde tyggegummimærke Hubba Bubba er pludselig blevet blandet ind i den nordiske luftfartskrig.

Lavprisflyselskabet Ryanair bebuder en storstilet ekspansion i Norden, hvor mulighederne er mange, og den tidligere gigant i regionen, SAS, ligger underdrejet. Og det er netop i forbindelse med SAS’ krise, at 80’er tyggegummiet kommer ind i billet.

Hvor Ryanair ifølge den nyudnævnte nordiske markedschef Erik Elmsäter er klar til at vokse sig større, ser det nemlig sort ud for SAS.

”SAS kommer aldrig til at vokse i sin nuværende form. Det går bare ikke. Det går ikke at tage tre gange så meget betalt for en flybillet, skære 20 gange så meget af bagagen væk og indstille dobbelt så mange afgange som Ryanair,” siger Elmsäter til nyhedsbureauet Direkt.se.

Konkurs eller købt
Derfor opstiller han følgende fremtidsscenarie for den store, nordiske konkurrent.

”SAS kommer enten til at gå konkurs med sine spareplaner eller også bliver de opkøbt af Lufthansa. Men hvis SAS bliver opkøbt bliver det åbenbart først, når Lufthansa kan få SAS-aktierne til samme pris som et Hubba Bubba.”

Lige så hård hans dom er over SAS, lige så positivt er Elmsäters syn på Ryanairs egne muligheder på det nordiske marked, hvor man forventer at ekspandere.

”Vi har kun set toppen. Der findes så meget potentiale i Skandinavien og i allerhøjeste grad i Sverige. At fordoble passagertallet bliver ikke noget problem og man kan sikkert gøre mere end som så,” siger han.