Sanofi leverer fremgang trods fald i diabetes-salg

Det franske medicinalselskab Sanofi kom bedre end ventet ud af selskabets andet kvartal, men franskmændene kunne alligevel ikke forhindre endnu en tilbagegang i salget af diabetesmidler, hvor selskabet konkurrerer med Novo Nordisk.

Sanofi leverer fremgang trods fald i diabetes-salg Fold sammen
Læs mere
Foto: RALPH ORLOWSKI

Sanofi kommer ud af af andet kvartal med en indtjening - justeret for visse poster - på 1,84 mia. euro, hvilket er en fremgang på 300 mio. euro fra samme periode året før.

Per aktie lyder indtjening på 1,41 euro, hvilket er et stykke over de ventede 1,32 euro, som analytikerne ifølge Bloomberg havde regnet med. Salget steg med 16,1 pct. til 9,4 mia. euro, hvilket var omkring 400 mio. euro højere end forventningen i analytikerkorpset.

Salget af Lantus, der konkurrerer med Novos langtidsvirkende insulin Levemir, faldt i kvartalet med 5,8 pct. til 1709 mio. euro, hvilket dog var stort set på linje med forventningerne, da analytikerne havde regnet med et drop til 1720 mio. euro.

Sanofis nye langtidsvirkende insulin, Toujeo, der er franskmændenes svar på Novo Nordisk Tresiba, og som for nylig er blevet lanceret i USA, nåede et salg på 13 mio. euro i kvartalet. Det var helt på linje med forventningerne, da analytikerne havde spået et salg på 13,2 mio. euro.

Det franske selskab har et samarbejde med danske Zealand Pharma om midlet Lyxumia. Her lød salget på 10 mio. euro i andet kvartal.