Sanofi har ventet tilbagegang i diabetesforretningen

Den franske medicinalkoncern Sanofi, der er blandt Novo Nordisks store konkurrenter, måtte som ventet se sin diabetesforretning skrumpe i fjerde kvartal.

Foto: RALPH ORLOWSKI. Omsætningen faldt med 12,6 pct. til 1903 mio. euro, hvilket afspejlede en varslet tilbagegang i salget af det langtidsvirkende insulin Lantus i USA. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Omsætningen faldt med 12,6 pct. til 1903 mio. euro, hvilket afspejlede en varslet tilbagegang i salget af det langtidsvirkende insulin Lantus i USA.

På årsbasis faldt omsætningen i diabetesforretningen med 6,8 pct. til 7580 mio. euro, hvilket betegnes som på linje med forventningerne kommunikeret i oktober. Ved den lejlighed varslede Sanofi et fald i det globale diabetessalg på 6-7 pct. i faste valutakurser i 2015.

Lantus solgte i fjerde kvartal for 1536 mio. euro på verdensplan - et fald på 19,9 pct. i lokal valuta. I USA faldt omsætningen af Lantus med 31,6 pct. til 933 mio. dollar.

Nedgangen skyldes som tidligere varslet blandt andet, at Sanofi har måttet yde større rabatter på Lantus. Desuden nævner selskabet i sit årsregnskab, at væksten er aftaget i det amerikanske marked for langtidsvirkende insulin, samt at salget i højere grad foregår gennem distributionskanaler, hvor rabatterne, som Sanofi må yde, er større.

Salget af Sanofis nye langtidsvirkende insulin, Toujeo, steg til 98 mio. euro på verdensplan i fjerde kvartal. Det var mere end en fordobling fra 46 mio. euro i tredje kvartal.

I USA solgte Toujeo for 79 mio. euro, hvilket ifølge Sanofi blandt andet afspejler en god modtagelse blandt lægerne.

Diabetesmidlet Lyxumia, som Sanofi har indlicenseret fra danske Zealand Pharma, solgte for 11 mio. euro i fjerde kvartal. Det var en stigning på 25 pct. i lokal valuta. I 2015 landede salget af Lyxumia på 38 mio. euro.