Sanofi går nye veje i jagten på ny medicin

Farvel til superbrands. Goddag til franchise-tankegangen. Sådan lyder strategien hos Novo Nordisk-konkurrenten Sanofi.

"Inden for de seneste tre-fire år er antallet af fastansatte diabetesforskere hos Sanofi stort set blevet halveret, men det samlede budget er blevet fastholdt," siger Philip Just Larsen, global leder af diabetforskning hos Sanofi. Foto: David Leth Williams Fold sammen
Læs mere

Den franske medicinalkoncern Sanofi går nye veje i jagten på ny medicin til behandling af diabetespatienter.

Selskabets globale leder af diabetesforskning, danske Philip Just Larsen, forudser, at de store diabetesvirksomheder som Eli Lilly, Novo Nordisk og Sanofi vil bevæge sig ad forskellige veje i fremtiden.

»Der begyndte først at ske noget inden for kræftbehandlingen, da medicinalselskaberne fandt ud af, at man kunne tage nogle af de mange lægemidler og sætte dem sammen i nye, kloge kombinationer, så behandlingen blev bedre og bivirkningerne færre. Noget lignende kunne man gøre inden for diabetesbehandlingen, for der er så mange mennesker, snart en halv milliard, som har brug for hjælp,« siger Philip Larsen, der de seneste to år har haft ansvaret for at finde nye diabetesmidler for Sanofi.

»Sanofi vil fortsat gerne være leder inden for diabetesbehandling, men det betyder ikke, at vi skal have verdensdominans. Det er fuldstændig urealistisk at forestille sig,« siger Philip Larsen, der forudser, at medicinal-industrien kommer til at ændre indstilling til, hvordan man udvikler og markedsfører lægemidler.

»Stort set alle farmavirksomheder i dag gør deres performance op i hvor mange enheder, de sælger af deres brand. Og så har de nogle superbrands, som de afsætter ekstra markedsføringsressourcer til,« siger Philip Just Larsen.

Sådan har det også været hos Sanofi-koncernen i mange år. Sanofi henter i dag 24 pct. af sin samlede omsætning på 180 milliarder kroner fra salget at ét diabetesmiddel, insulinen Lantus. Men lige som i mange andre store medicinalselskaber har et milliardsælgende superbrand ikke været lig med succes i forskningsafdelingen. Sanofis diabetespipeline er ikke just prangende, hvis man ser bort fra de to-tre produkter, som i dag er i de afsluttende fase 3-forsøg eller på vej til at blive godkendt hos myndighederne.

Derfor ændrede virksomheden for tre-fire år siden overordnet kurs i forskningen, skar ned i medarbejderstaben og besluttede sig i stedet for at satse på samarbejder med forskningsinstitutioner og biotekvirksomheder.

I samme periode har Novo Nordisk til sammenligning udbygget sine forsknings-faciliteter og investeret massivt også i den tidlige forskning. Mens Novo Nordisk beskæftiger flere end 500 medarbejdere i den del af forskningen, der står for at opdage nye lægemidler, har Sanofi kun omkring 130 ansatte.

»Inden for de seneste tre-fire år er antallet af fastansatte diabetesforskere hos Sanofi stort set blevet halveret, men det samlede budget er blevet fastholdt. I stedet for selv at lave al forskning, har vi fået større fokus på, at vi skal samarbejde med biotekselskaber og akademiske institutioner,« siger Philip Just Larsen, der er godt tilfreds med udviklingen.

»Jeg vil personligt hellere råde over et fleksibelt beløb, som jeg kan bruge forskellige steder frem for at bygge en meget stor gruppe kerneforskere op,« siger Philip Just Larsen.

Han har derfor brugt megen tid på at etablere samarbejder på vegne af Sanofi, lige som han har åbnet forskningsafdelingen op for medarbejdere uden traditionel baggrund inden for kemi, farmakologi og lægevidenskab.

»Det drejer sig blandt andet om folk, som har erfaring med at sælge forbrugsvarer. De har en meget bedre forståelse for, hvordan markeder af uransagelige grunde bevæger sig,« siger Philip Just Larsen, der har været dybt involveret i de langsigtede strategiske overvejelser om, i hvilken retning diabetes-markedet går hos Sanofi.

Konklusionen er, at Philip Just Larsen tror mere på franchise-tankegangen end mega-brands, når det gælder medicin. Det handler nemlig ikke om, hvor meget et medicinalselskab sælger af det ene eller andet lægemiddel, men om at tænke i helhedsløsninger og opnå den bedst mulige behandling af patienterne, hvis man skal have en eksistensberettigelse på markedet i fremtiden.

Det er blandt andet i den sammenhæng, at man skal se det samarbejde med medico-virksomheden Medtronics, som Sanofi indgik i slutningen af juni i år.

»Diabetes er en underlig sygdom. Vi måler udviklingen i blodsukkeret, men det er jo blot et surrogat-mål. Med sygdommen følger også en stor øget risiko for blodprop i hjertet, åreforkalkning og andre sygdomme. Derfor skal man som virksomhed ikke kun kunne tilbyde en behandling af blodsukkeret, med kunne tilbyde en mere samlet behandling,« siger Philip Larsen.

Sanofi er langt fra alene om at forfølge »franchise-strategien«. Både Novo Nordisk og Eli Lilly har forholdsvis brede produkt-