Sandhedens øjeblik for mobilbranchen

En presset mobilbranche samles i den kommende uge i Barcelona for at finde ud af, hvordan de kan slå igen og tjene penge. Ni danske virksomheder er med.

Alle, der er noget inden for mobiltelefoni i hele verden, mødes i den kommende uge i Barcelona i Spanien til verdens største mobilmesse. Her et glimt fra sidste år. Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Pres fra IT-verdenen. Faldende priser. Nedskæringer. Faldende salg.

Humøret er på forhånd ikke oppe at ringe, når verdens største arrangement for mobiltelefoni, Mobile World Congress (MWC, tidligere 3GSM World Congress), slår dørene op i den catalanske hovedstad Barcelona i det nordøstlige Spanien mandag. I de næste fire dage vil fortrinsvis mænd i sorte jakkesæt summe rundt mellem de tusindvis af stande og forventet flere end 50.000 besøgende. Og de vil være der alle sammen, alle topfolkene i mobilbranchen fra hele verden. For det er her, at en stor del af nyhederne inden for mobilverdenen præsenteres for første gang. Samtidig vil masser af PR-firmaer forsøge at fortælle verden, hvor ganske unikke de nye produkter er.

Sandhedens øjeblik
Denne gang har finanskrisen lagt en skygge over messen. Alle de store teknologigiganter melder om faldende salg, mange sågar om massefyringer i 10.000- og 20.000-mandsstørrelse. Forbrugerne sparer på pengene, og samtidig øges konkurrencen, så indtjeningen daler.

»Det er ikke svært at finde ting, der kan gøre en deprimeret. Men man bør se anderledes på messen, nemlig på alt det, der vil ske - se på, hvordan mobilindustrien kan være med til at forbedre verdensøkonomien og gøre hverdagen nemmere og billigere. Men 2009 vil for mange leverandører blive sandhedens øjeblik, hvor de skal vise deres eksistensberettigelse eller glemme mobilbranchen. Vi håber, at den økonomiske krise vil få mange innovative aktører til at fokusere mere på de bagvedliggende forretningsmodeller, så de kommer tilbage på kongressen i 2010,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Fire milliarder med mobil

På verdensplan er der nu over fire milliarder mobilbrugere. Alene det seneste år er der kommet en halv milliard flere til, viser en opgørelse fra brancheforeningen GSM Association (GSMA), der tæller flere end 850 mobilselskaber. Til sammenligning er der omkring 6,7 milliarder mennesker på kloden.

De mange flere abonnenter kommer blandt andet ved, at også bærbare PCer nu ofte er udstyret med mobil bredbåndsforbindelse, så de kan gå på nettet på farten og arbejde med Internet, elektronisk post m.m. over mobilnettet - i Finland, Sverige og Østrig har over ti procent abonnement til såkaldt turbo-3G. Men navnlig i udviklingslandene er der sket en eksplosion i mobiltelefonien. Her er det alt for dyrt at etablere fastnet, og mange af de store mobilproducenter laver særligt billige mobiltelefoner til kunderne, som typisk ikke har råd til at betale ret meget.

Ifølge GSMA har omkring 100 millioner kunder på verdensplan mobilt bredbåndsabonnement. Til sammenligning er der 1,1 milliarder med fastnettelefon, svarende til omkring en sjettedel af verdens befolkning.

Sammensmeltning

»Mobilt bredbånd er det hurtigst voksende produkt i mobilhistorien. For mange mennesker er mobilt bredbånd blevet den primære bredbåndsforbindelse,« siger John Strand fra Strand Consult.

Samtidig lurer den kommende 4G-teknologi - også kaldet LTE (»Long Term Evolution«) - med mobil-TV, videosamtale og rigtigt hurtig netforbindelse. Nordens største teleselskab, Telia, venter i 2010 at gå over til 4G i Stockholm, danskerne må sandsynligvis vente til 2011 eller 2012.

Et stort spørgsmål er også, hvordan fastnet og mobiltelefoni kan smelte sammen - og hvordan teleselskaberne fremover kan tjene penge.

»Mængden af PCer med indbygget 3G eksploderer. Samtidig flytter mange teleselskaber fokus væk fra avancerede telefoner over på bærbare PCer med 3G-forbindelse. Det bliver spændende at se, hvor mange nye spillere der dukker op. Mange med udgangspunkt i IT-verdenen vil nok forsøge sig, for de store datamængder på telenettene stammer ikke fra avancerede telefoner men fra bærbare PCer,« mener John Strand, som også venter stort fokus på mobilprogrammer, som hjælper virksomheder med at effektivisere forretningen.

Endelig bliver man måske klogere på forretningsmodellerne: hvem opkræver kunden for hvad i takt med, at der bliver købt flere og flere ydelser på mobiltelefoner og bærbare PCer.

Dansk fællesstand

For tredje år i træk står Danmarks største brancheforening for IT- og televirksomheder, IT-Branchen, hvis medlemmer står for 90 procent af den årlige IT-omsætning i Danmark, bag en fælles, dansk stand i samarbejde med den danske ambassade i Spanien. Her er hele ni firmaer med.

»Af de ni har de fire været med alle tre år, og det er næsten det bedste vidnesbyrd om, at der er noget at hente. Udstillingen er eksceptionel. Hvis man overhovedet har noget, der passer i mobilmarkedet - software, antenne, hardware - er det stedet at være, og hvor alle kommer: Et gigantisk mødenetværk med deltagere fra hele verden, hvor alle typisk har pakket kalenderen hjemmefra, så de ved præcis, hvem de skal mødes med. De danske virksomheder skal gerne have lidt forretning med hjem, og billedet har været rigtigt godt,« siger Jane Eis Larsen, vicedirektør i IT-Branchen.

Standen har et dansk tilsnit, så Danmark på den måde markerer sig.

De ni mobilvirksomheder er AM3D, Blip Systems, BluPosition, Mobitech, Radiocomp, Telebilling, Telecom Scandinavia, Telogic og Vopium.

Derimod ventes heller ikke i år nogen fra det officielle Danmark med den øverst ansvarlige for tele- og IT-markedet videnskabsminister Helge Sander (V) at deltage.

Læs mere:
www.mobileworldcongress.com

LÆS MERE