Samsung vil købe sig ind i bilerne

Den sydkoreanske mobil- og TV-gigant forhandler om at købe en bid af Fiat-koncernen for at få adgang til vigtige komponenter til nye biler og dermed adgang til det store, nye marked for teknologigiganterne, som også Apple og Google kæmper om.

Bilverdenen er den nye slagmark for de store teknologiproducenter. Derfor forhandler Samsung nu om at købe en bid af den italienske Fiat-koncern for at få bedre fodfæste. Arkivfoto: Max Rossi, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: © Max Rossi / Reuters

Kampen om at stå for al teknologien i nye biler skærpes nu, efter at Samsung - verdens største mobil- og TV-producent - tilsyneladende forhandler med bilproducenten Fiat Chrysler Automobiles om at købe en del af produktionen.

Det kan ifølge nyhedsbureauet Bloomberg ende med at blive Samsungs største handel uden for Europa og samtidig være den sydkoreanske gigants store indtog i bilverdenen, som alle de store teknologiproducenter har endog meget stor interesse for at komme ind i. Bilen anses nemlig for at blive den næste store dataindsamler, og data er som bekendt guld værd, fordi man gennem dem kan få en masse at vide om brugerne og deres vaner og dermed lave nye produkter, som folk ikke kan undvære.

Samsung er ifølge mange medier langt henne i dybe forhandlinger om at overtage Magneti Marelli fra Fiat. Det er især selskabets produktion af lys, underholdning og såkaldt telematik, hvor tele- og datateknik kombineres, som Samsung gerne vil lege med. Det kan sydkoreanerne umiddelbart kombinere deres nuværende viden med.

Samsung har en kontant kassebeholdning på over 460 milliarder kroner, og Samsungs næstkommanderende, 48-årige Lee Jae Yong, har siden 2012 været bestyrelsesmedlem i Exor, der sidder med den største aktiepost i Fiat Chrysler.

Apple, Google og Baidu - Kinas svar på Google - har længe arbejdet med bilbranchen. Alle vil de gerne levere den altafgørende software, som skal være centralnervesystemet - eller hjernen - i de nye biler, og som både kan klare underholdningen til alle i vognen og indsamle oplysninger om kørslen, der kan bruges til at forbedre mulighederne for at få selvkørende biler, som ikke kræver en chauffør bag rattet, men som samtidig giver softwareproducenterne masser af ny viden om folks vaner. Dermed kan de målrette f.eks. underholdningstilbud til dem.

Samsung er lige nu ikke voldsomt til stede på bilmarkedet, og derfor vil et køb af viden og teknologi være en god start, mener flere analytikere. En handel kan ende helt oppe omkring de tre milliarder dollars, lyder kvalificerede bud.

Ud over TV og mobiltelefoner er Samsung verdens største producent af hukommelseschips.

Hverken Fiat eller Samsung har villet kommentere rygterne, men der foregår for tiden mange opkøb i branchen. Både teknologigiganterne og bilproducenterne selv køber op, for bilproducenterne forsøger at bevare kontrollen med deres køretøjer og godt nok lukke teknologigiganterne indenfor, fordi det er deres produkter, som vi alle sammen bruger. Men teknologigiganterne skal heller ikke få alt for godt fat, så bilproducenterne mister grebet om deres kunder.

I december 2015 oprettede Samsung et særligt hold, som skulle arbejde med bilkomponenter, underholdning i biler og selvkørende biler, og i juli købte Samsung i Kina for tre milliarder kroner sig ind i BYD, som er verdens største forhandler af elbiler.

Magneti Marelli, der har 40.500 ansatte og også arbejder i Sydkorea, og Samsung har tidligere samarbejdet om blandt andet at udvikle skærme til instrumentpanelet i biler, men Magneti Marelli er også ekspert i at koble udstyr i biler sammen med f.eks. satellitter.