Samsung tester smartur med Apples iPhone

Den sydkoreanske mobilgigants Gear-ure skal også kunne bruges sammen med ærkerivalens telefoner - så iPhone-brugere ikke køber Apples eget ur.

Samsung lancerede i denne uge sine to nye Gear S3-ure: Frontier-udgaven til venstre har indbygget SIM-kort og behøver derfor ikke en telefon, Classic-udgaven til højre kobles med Bluetooth til telefonen i lommen - og den skal snart også kunne være en iPhone. Foto: Thomas Breinstrup
Læs mere
Fold sammen

BERLIN: 2.000 sydkoreanere er i øjeblikket i gang med at teste Samsungs nye smartur Gear S3 op mod ærkerivalen Apples iPhone-telefoner, for den sydkoreanske elektronikgigant vil endog meget gerne stjæle flere urkunder fra Apple.

»Det er absolut vores mål at gøre det kompatibelt med også iOS (Apples mobilsoftware, red.),« fastslog Samsungs globalt ansvarlige for produktstyring, Richard Knight, efter lanceringen af Gear S3-urene, der er en anelse større end sidste års Gear S2-model for dermed at kunne få plads til et bedre batteri, der skal lades sjældnere op.

Han vil dog ikke svare på, hvornår Samsung er klar. Allerede tidligere i år annoncerede Samsung, at Gear-urene skulle kunne kobles trådløst sammen med Apple-telefoner og ikke blot med Android-telefoner som Samsungs egne, men endnu er gennembruddet ikke kommet.

Samsung er verdens største mobilproducent. Stort set alle Samsungs telefoner bruger Android, der er Googles mobilsoftware, men Gear-urene anvender Samsungs egen Tizen-software, der minder om Android.

Urene er ikke blevet et hit

Smarturene har ikke fået det gennembrud, som elektronikproducenterne håbede på. I 2015 blev der på verdensplan ifølge analysehuset Gartner solgt 40,3 millioner styk, i år forventes et salg på 60,4 millioner og i 2017 på 66,3 millioner. Det svarer i år til en omsætning på 11,5 milliarder dollars, så markedet er alligevel interessant at være på.

Et smartur koster i Danmark fra omkring 2.700 kroner og opefter. Det er et digitalt ur, reelt en armbåndscomputer, der både har telefonfunktioner, rummer GPS til navigering, kan måle puls og søvn, kan tage billeder, kan vises indkomne SMS-tekstbeskeder m.m. Langt de fleste smarture er afhængige af at være koblet trådløst på mobiltelefonen, mens enkelte har eget SIM-kort, så de kan bruges - også til at besvare opkald på og selv ringe op - uden en telefon i nærheden.

Samsung var i april-juni verdens næststørste smarturproducent og solgte ifølge IDC 600.000 styk - en fremgang på 51 procent, hvor Apple omvendt gik 55 procent tilbage trods et salg af sine Apple Watch-ure på 1,6 millioner ure. Kinesiske Lenovo og sydkoreanske LG solgte hver 300.000 smarture i forårsmånederne, mens GPS-producenten Garmin indtager femtepladsen med et salg på 100.000 ure.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).