Samsung taber terræn: Presset af kinesere og Apple

Samsung Electronics fik i tredje kvartal det mindste overskud siden 2011.

"Samsung har mistet følingen med sine kunder, idet selskabet har været ude af stand til at differentiere sine tilbud fra etablerede og fremstormende konkurrencer," siger Dan Wagner, direktør i Powa Technologies i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM HONG-JI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Årsagen til et skuffende Samsung Electronics er, at sydkoreanernes salg af smartphones er stagneret i konkurrencen mod Apples iPhone og billigere kinesiske apparater, rapporterer Bloomberg News.

Nettoindtægterne eksklusive minoritetsinteresser faldt med 49 pct. til 4140 mia. won - svarende til godt 23 mia. kr. - i de tre måneder, der sluttede med udgangen af september. Analytikere adspurgt af Bloomberg havde ventet et overskud på 4270 mia. won.

Samsung, der er verdens største producent af smartphones, står over for en kæmpe udfordring med iPhone 6, der har indtaget markedet for smartphones med større skærme. Samtidig tiltrækker producenterne Xiaomi og Lenovo kunder i Kina.

- Samsung har mistet følingen med sine kunder, idet selskabet har været ude af stand til at differentiere sine tilbud fra etablerede og fremstormende konkurrencer, siger Dan Wagner, direktør i Powa Technologies i London, til Bloomberg News.

Samsung stiger dog 4,4 pct. på børsen i Sydkorea.