Samsung genindtager mobiltronen

Apple fik tre måneder som mobilkonge, så slog Samsung tilbage.

Samsung har solgt ud af sin hidtidige topmodel, Galaxy S7, til billigere pris for at holde gang i salget, fordi mange har ventet på de nye Galaxy S8 og S8+ (billedet), som blev præsenteret 30. marts og sælges i Danmark fra 28. april. Arkivfoto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: KIM HONG-JI

Det holdt tre måneder. Så blev Apple vippet af pinden som verdens største smartphoneproducent, og Samsung er tilbage på mobiltronen.

Den sydkoreanske elektronikgigant leverede i januar-marts i alt 79,2 millioner smartphonetelefoner og sidder på 22,8 procent af det globale smartphonemarked. Det er præcis samme antal telefoner som et år tidligere, viser friske tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Klækkelige rabatter på toptelefonerne Galaxy S7 og S7 Edge holdt salget oppe, mens alle ventede på, at Samsung ville lancere de nye Galaxy S8 og S8+, som kommer i handelen i Danmark fra i dag, 28. april, men allerede er blevet rost af anmelderne som det ypperste på mobilmarkedet netop nu.

Normalt går salget i stå, når alle ved, at den nye model kommer om kort tid, men det har rabatterne ændret på.

Huawei rykker stort frem

Apple solgte i januar-marts 51,6 millioner iPhone-telefoner og sidder dermed på 14,9 procent af markedet. Det er lidt flere telefoner end sidste år, men eftersom det samlede salg af smartphones er steget fra 332,9 millioner til nu 347,4 millioner, falder både Samsungs og Apples markedsandel.

Kinesiske Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, leverede 34,2 millioner mobiltelefoner i første kvartal - en stor fremgang på næsten 22 procent fra 28,1 millioner telefoner sidste år. Huawei har dermed 9,8 procent af verdens smartphonemarked. Huaweis P- og Mate-serier sælger godt. Mate 9 har alene solgt over fem millioner siden lanceringen i november, men det kniber med at få fat på det store, amerikanske mobilmarked. De nye P10- og P10 Plus-toptelefoner skal forsøge at ændre på det - og forsøge at æde af Samsungs og Apples brugerskare.

Verdens nummer fire på smartphonemarkedet er kinesiske Oppo, som med 25,6 millioner leverede telefoner i januar-marts sidder på 7,4 procent af markedet, mens ligeledes kinesiske Vivo leverede 18,1 millioner telefoner og dermed har 5,2 procent af smartphonemarkedet i verden. Begge sælger dog altovervejende i hjemlandet Kina og nabolandene og er derfor forholdsvis ukendte i Europa.