Samsung får kørekort til selvkørende biler

To uger efter Apple får den sydkoreanske elektronikgigant lov til at rulle rundt i selvkørende biler på vejene.

Samsung må nu afprøve selvkørende biler på vejene i Sydkorea. Arkivfoto: Yeon-Je Jung, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JUNG YEON-JE

Mens Apple sammen med elbilproducenten Tesla skubber på for at få den vestamerikanske stat Californien til at gøre reglerne for selvkørende biler på vejene klarere, har Apples sydkoreanske rival Samsung nu fået lov til at afprøve sine selvkørende biler på offentlige veje.

Apple fik 14. april tilladelse til at kunne teste selvkørende biler på de californiske veje, men ligesom Samsung fokuserer Apple ikke på at producere egne biler men derimod på de styresystemer og dele, som gør bilerne selvkørende. Samsung arbejder således med Hyundai-biler, som også produceres i Sydkorea. Disse er udstyret med avanceret måleudstyr og teknologier, der kan tage ved lære af folks kørselsmønstre.

Samsung vil ikke bygge biler selv

»Samsung Electronics planlægger at udvikle algoritmer, målere og computermoduler, der vil skabe en selvkørende bil, som man kan stole på selv under de værste vejrforhold,« lød udmeldingen fra Samsung mandag, efter at kørselstilladelsen var givet.

Samsung er ifølge den britiske finansavis Financial Times den første elektronikgruppe i landet, som får tilladelse til at afprøve selvkørende biler. 19 andre tilladelser blev udstedt sidste år, den første til Hyundai.

Samsung har arbejdet på området siden 2015 men købte i oktober 2016 den amerikanske leverandør af bilkomponenter, Harman International, for otte milliarder dollars.

»Vi er ikke interesseret i at bygge biler,« sagde Young Sohn, der er Samsungs chefstrateg, i november.

Apple: Strammere regler, tak

Apple, der står bag iPhone-telefonerne og iPad-tavle-PCerne, opfordrede fredag i sidste uge de californiske myndigheder til at stramme op på kravene til testen af selvkørende biler, »således at hurtig teknologisk udvikling kan opnåes, samtidig med at man styrker sikkerheden for den rejsende offentlighed«, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Californien er stedet i USA, hvor selvkørende biler afprøves i stor stil, også på offentlige veje, om end i begrænset omfang.

Lige nu kræver Californien, at selskaberne indrapporterer, hvor mange gange det selvkørende system er blevet slået fra, og mennesker har overtaget kontrollen med bilen som følge af en systemfejl eller en sikkerhedssituation, som skyldes trafikken, vejret eller vejforholdene. Apple ønsker reglerne udvidet til også at omfatte de situationer, hvor mennesker griber ind for at forhindre mindre trafikproblemer. Apple ønsker det også gjort klart, at der skal kræves tilladelse til avancerede systemer, selv om der er en såkaldt sikkerhedschauffør til stede.

Apple har ikke selv talt om en egenproduceret bil, men teknologigiganten har ansat i massevis af bileksperter gennem det seneste år. Apples tilladelse gælder tre Lexus-biler.

Internetgiganten Google har etableret sig eget selskab for selvkørende biler, Waymo, og har gennem en lang periode afprøvet sine vogne på vejene. Også kørselstjenesten Uber arbejder på selvkørende biler.

Læs mere