Sampension klar til kamp mod PFA og Danica

I en slutspurt med PFA har Sampension netop vundet IT-virksomheden KMD som firmakunde. Sampension har mod på at få endnu flere store virksomheder ind som kunder og vil bruge selskabets lave omkostninger i konkurrence med specielt PFA og Danica.

Sampension, der er Danmarks tredjestørste pengetank på pensionsområdet, vil nu kæmpe om nogle af de samme kunder som PFA, Danica og Nordea Liv og Pension. Arkivfoto: Torben Christiansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets tredjestørste pengetank på pensions­området i form af Sampension vil ikke nøjes med at være en støvet arbejdsmarkedspension for HKere i det offentlige. I en slutspurt med PFA Pension har Sampension netop vundet IT-virksomheden KMD som ny kunde. Sampension skal fremover levere pension og livsforsikringer til de 3.000 ansatte i KMD, og den store pengetank har mod på at få flere store virksomheder ind som firmakunder.

Sampension har 230 mia. kr. under forvaltning og håndterer opsparing for næsten 300.000 danskere primært ansat inden for den kommunale og statslige sektor. Og med KMD indenfor i folden bryder Sampension PFAs dominans på markedet for de store virksomheder.

Som arbejdsmarkedspension har Sampension traditionelt meget lave omkostninger, og dem vil selskabet bruge til at byde ind med lave priser, så de kan vinde flere kunder fra de kommercielle selskaber med PFA, Danica Pension og Nordea Liv & Pension i spidsen.

»Vi er utroligt glade for og tilfredse med at have fået KMD som kunde. Det er en stor tillidserklæring, og den kommer vi til at leve op til. Hvis der er andre virksomhedsordninger, som passer ind i vores system, vil vi deltage i udbudsrunder om deres pensionsordninger også. Når vi er oppe i den kategori af virksomheder, er det en del af vores strategi,« siger adm. direktør i Sampension, Hasse Jørgensen, der understreger, at virksomhederne skal op i en vis størrelse, før de er interessante. Tommelfingerreglen er, at de skal have mindst 1.000 til 2.000 medarbejdere.

»Det handler om, at der skal være en vis kritisk masse. Vi synes, at Sampension er i den helt specielle situation, at vi har færre omkostninger, men samtidig har et serviceniveau og produkter på linje med de kommercielle selskaber. Det gør os meget attraktiv som leverandør. Vi sætter ikke annoncer i aviserne og har ikke assurandører til at sælge for os. Vi vil gerne vokse på det her område, men det skal ske uden, at vi får øget omkostningerne,« siger Hasse Jørgensen, der regner med, at der er to til tre af de helt store virksomheder, som sender deres pensionsordninger i udbud hvert år.

Hilser konkurrenten velkommen

Sampension er ikke en pensionskasse i traditionel forstand på linje med eksempelvis Pensionsdanmark og Industriens Pension. Men selskabets speciale ligner pensionskassernes ordninger, der aftales som led i kollektive overenskomster, og som derfor indgås for en hel gruppe forsikrede ad gangen. Det er de ordninger, som Sampension i stigende grad gerne vil supplere med store firmakunder.

Hos både PFA, Danica og forsikringsmæglere hilses den ekstra konkurrence på den tungeste del af markedet velkommen. I forbindelse med KMD havde Sampension allerede pensionsordningen for medarbejderne, mens PFA havde for lederne. Og det var pension for alle de ansatte, som var i udbud.

Koncerndirektør i PFA, Lars Ellehave-Andersen, erkender, at Sampension i kampen om ordningen hos KMD kom med et bud, hvor prisen var lavere end den, PFA kunne matche.

»Vi kunne ikke være med i de prisniveauer på forsikringerne, som Sampension kom med. Priserne er nærmest konkurreret ned til ingenting. Det er fair nok at blive slået på den måde. For os handler det ikke kun om at finde nye kunder. Vi skal også kunne se de eksisterende kunder i øjnene. De skal ikke være nervøse for, at det kun er de nye kunder, som får de bedste vilkår,« siger Lars Ellehave-Andersen og fremhæver, at PFA har omkring halvdelen af selskaberne i C20-indekset på Københavns Fondsbørs som kunder.

Adm. direktør i Danica, Per Klitgård Poulsen, er ikke bekymret over de lavere priser hos Sampension.

»Vi vil ikke bruge tid på, om den ene eller den anden konkurrent kommer ind på markedet. Det afgørende for os er at udnytte de muligheder, vi selv har fået givet,« siger han og nævner i den sammenhæng sammenkoblingen mellem Danske Bank og Danica Pension.

Køber billigere bil

Direktør i forsikringsmægleren Willis, Søren Andersen, fremhæver, at Sampension ikke har helt det samme udbud af produkter som de kommercielle selskaber og heller ikke kan lige så meget, når det gælder rådgivning.

Han nævner, at Sampension har 250 ansatte, mens både PFA og Danica hver har over 1.000.

»Om virksomhederne vil vælge Sampension eller en af de kommercielle er spørgsmålet, om du vil købe en billig bil, som ikke kan helt de samme ting, men som passer til alle, eller om de vil købe en, der er lidt dyrere, og som til gengæld kan nogle ekstra ting. For nogle kan det være en god løsning med den billige bil, for andre vil det være vigtigere med den lidt dyrere,« siger Søren Andersen.

Han håber samtidig håber på, at konkurrence mellem pensionsselskaberne ikke alene kommer til at gå på pris, men også hvilke behov medarbejderne i de enkelte virksomheder har.