Samarbejde frem for alt

nomineret. Poul Jørgensen, indehaver af HV-Transport i Herning, ser store muligheder i kollegialt samarbejde.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om sommeren, i den hek- tiske tid, har Poul Jørgensen og HV-Transport næsten 30 lastbiler på vejene. Om vinteren, i den stille tid, er der ind imellem kun 13.

Det ligner en alt for stor flåde af lastbiler til disse udsving. Men det er det ikke.

HV Transport råder nemlig selv kun over 13 af bilerne. De øvrige biler lejer han sig til hos gode kolleger akkurat, som han gerne hjælper en af dem, hvis de er i bekneb.

Netop samarbejde mellem de mindre, lokale vognmænd er noget af det, der optager den 51-årige vognmand, som netop er nomineret til Årets Transportvirksomhed 2008 i DTL region Midt Nord.

»Sammen kan vi virkelig opnå en fleksibel styrke, der sætter os i stand til at yde kunderne en service helt i top. Hvis en kunde skal bruge et læs sand på et præcist tidspunkt, så får han et læs sand. Hvis ikke vi selv kan klare opgaven, garanterer jeg, at vi kan få en anden her i området til det,« forklarer han.

Den midtjyske vognmand, der efter eget udsagn siden barndommen har drømt om at blive chauffør, er lidt af en Østeuropa-kender. Før murens fald kørte han utallige gange til de kommunistiske lande med forventningsfulde skolegrupper. Alene Prag blev besøgt 26 gange på tre år. Trods huller i vejene og bøvl med myndighederne husker Poul Jørgensen tiden som meget spændende.

Få år senere, i 1985, købte han og hustruen, Esther Haubjerg Jørgensen, to 20-personers busser af en vognmand, der ville på pension.

Kunderne kom hurtigt til. Slag i slag kom den ene bus efter den anden til i HV-Transport, der var placeret i landsbyen Hover nordøst for Vejle.

Større spændviddeRigtigt stærkt kom det til at gå i 1992, da Poul Jørgensen købte nabovirksomheden, en vognmandsforretning med syv lastbiler. Nu var der for alvor spændvidde i virksomheden, der udviklede sig stabilt i de følgende år. En bestemt dato fik imidlertid dramatisk betydning for den videre ekspansion. HV-Transports værksted og administrationsbygning brændte ned på rekordtid 20. juni 2005.

Væk var ordrebøger og mange andre vigtige dokumenter. Poul Jørgensen forsøgte at få én positiv ting ud af de forfærdelige begivenheder. Han ville samle virksomheden på én adresse i Hover, hvor han og hustruen, har været medinitiativtagere til en række projekter som oprettelsen af et børnehus, en friskole, en sundhedshøjskole og et kultur- og fritidscenter.

Men han kom i klemme i en ubehagelig sandwich. På den ene side forlangte forsikringsselskabet, at han skulle genopføre bygningerne i løbet af et halvt år. På den anden side meddelte kommunen, med begrundelse i kommunalreformen, at den ikke kunne nå at gennemføre en lokalplan på et halvt år.

HV-Transport var nødt til at flytte. Derfor holder virksomheden i dag til i Hernings sydlige industrikvarter nær messecentret. Poul Jørgensen har dog aldrig glemt Hover.

»Bestemt ikke. Der var mange følelser på spil efter så mange gode år i byen,« fortæller han.

Busser og en del lastbiler blev solgt fra i forbindelse med flytningen. Fra at have 28 biler kom HV-Transport ned på 13. Virksomhedens omsætning er dog den samme. Årsagen er den enkelte, at HV-Transport så ofte indlejer kollegers biler.

Forretningsgrundlaget er først og fremmest entrepre-nørkørsel, containerkørsel og gyllekørsel i tanksættevogne. Poul Jørgensen har gennem alle årene på den ene eller anden måde været organisationsmand. I dag sidder han i den lokale vognmandsforenings bestyrelse.

Bortset fra hans ideer om kollegialt samarbejde, nævner han følgende ting, når han bliver spurgt om, hvad der optager ham som vognmand:

»Vi skal som arbejdsgiver leve op til vores sociale ansvar, opføre os pænt i trafikken, skabe en god arbejdsplads og sikre en rimelig indtjening.«

De kommende år vil HV-Transport arbejde på et generationsskifte. Den spedi- tionsuddannede søn, Rasmus Jørgensen, er ved at blive kørt i stilling.