»Det er mit 11. og sidste regnskab, og det er jo lidt vemodigt.«
Salling Groups topchef, Per Bank, præsenterer årsregnskabet i Danmarks største dagligvarekoncern en sidste gang, inden han drager til Canada for at stå i spidsen for retailkæmpen Loblaw.
Og selvom Salling Group i hans tid er blevet det største dyr på den danske detailsavanne – og aldrig har haft flere markedsandele end netop nu – er der alligevel klare tegn på, at 2022 var et udfordrende år.
Salling Group kom nemlig ud af 2022 med et resultat på bundlinjen på 972 millioner kroner, hvilket er godt en milliard kroner mindre end året før.
»Vi var for det første oppe mod et par år under corona, hvor vi godt vidste, at indtjeningen ville være svær at opretholde,« indleder økonomidirektør – og kommende topchef – Anders Hagh.
»Det andet er inflationen, der kom hurtigt med prisstigninger på energi og fra vores leverandører. Der valgte vi at holde prisstigningerne på et absolut minimum og absorbere en del af inflationen, fordi vi på den lange bane tror, at kunderne sætter pris på den tryghed,« siger han.
Hvordan går det med at få sænket leverandørernes priser?
»Vi har sendt breve ud til samtlige leverandører og sagt, at vi skal have prisfald nu, så vi kan sende det videre til kunderne, hvilket vi også er begyndt på,« siger Per Bank, der understreger, at det dog er en svær manøvre – særligt over for de helt store leverandører såsom Coca-Cola.
Salling Group går i 2022 en smule frem på omsætningen sammenlignet med 2021 – med cirka 320 millioner kroner til i alt 66,5 milliarder kroner – men det skyldes blandt andet inflationen, og der er underliggende tale om »et lille volumentab« i koncernen, forklarer de to direktører.

Bedre end de andre
Salling Groups konkurrenter har klaret det markant dårligere i 2022.
Coop, der nu har igangsat en massiv omstrukturering og effektivisering, tabte på bundlinjen svimlende 628 millioner kroner. Det er det værste resultat i koncernens historie, der havde været markant værre, hvis Coop ikke havde tjent over 600 millioner kroner på ejendomssalg og knap 200 millioner kroner på sit ejerskab af energiselskabet OK.
Dagrofa, der blandt andet ejer Meny, kom ud af 2022 med et overskud på 74 millioner kroner – det bedste i 11 år. Men det skyldes koncernens to øvrige grene, Dagrofa Foodservice og Dagrofa Logistik, for Dagrofas detailkæder formåede ikke at præstere et overskud.
Hvordan tjener I penge på kerneforretningen, når jeres konkurrenter ikke gør?
»Vi har altid tjent mange penge, og det er, fordi vi har en høj omsætning pr. kvadratmeter, både i Føtex, Bilka og Netto. Vi har et konkurrencedygtigt system på logistikadministration, og vi har nogle superdygtige medarbejdere,« siger Per Bank.
Pers store sko
I 2022 lancerede Salling Group den nye kæde Basalt med i alt ti testbutikker, der skulle være endnu billigere – mellem 15 og 25 procent – end discountsupermarkederne.
Det kunne blandt andet lade sig gøre, fordi Basalt ville have varerne direkte på paller i butikkerne, og fordi der hverken skulle være køle- eller frostvarer, hvormed man kunne spare på energiomkostningerne.
Kæden åbner nu fire butikker yderligere, og Anders Hagh – der kom på ideen så sent som sidste år – forklarer, at man også vil teste frostvarer af i Basalt-kæden.
Bliver det ikke svært at tjene penge, hvis I skal til at have frostvarer, mens I samtidig skal ligge 20 procent under discountpriserne?
»Det, der har været fokus med Basalt, var at holde omkostningerne helt nede, men energiomkostningerne er kommet så meget ned nu, at det ikke er den komponent, der fylder mest. Nu tester vi det her, fordi vi stadig tror, at vi kan holde omkostningerne helt i bund,« svarer Anders Hagh.
Om lidt er det ham, der står i spidsen for Danmarks største detailkoncern.
Det er jo nærmest kun gået én vej under Per Bank – er du ikke lidt nervøs for at skulle overtage?
»Jeg anerkender fuldt ud, at Pers sko er store på mange måder, men jeg skal gøre det på min måde, og jeg er begunstiget af at have 60.000 dygtige folk omkring mig. Derfor er vi også glade for at se ind i et 2023, som vi forventer bliver bedre end 2022, og vi har en masse spændende ting på vej, så jeg er helt rolig på vej ind i jobbet,« siger den kommende topchef, Anders Hagh.
Salling Group havde ved årsskiftet i alt 1.724 butikker fordelt i Danmark, Tyskland og Polen. 1.525 af dem er Netto-butikker, og 520 af dem ligger i Danmark.