Salgsfiasko for Cimber-bo presser SAS

Det er ikke lykkedes Cimber-boet at finde en køber - heller ikke til de fire fly, der flyver for SAS. Bejleren Flybe Nordic har ifølge Berlingskes oplysninger nu trukket sin interesse for Cimber

Foto: Morten Dueholm
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cimber Sterlings konkurs er ved at udvikle sig til et større problem for SAS, der fra i morgen har brug for et alternativ til de 30 daglige flyvninger, som fire fly under boet midlertidigt har haft lov til at flyve for SAS. Desuden ser hovedbejleren til Cimbers indenrigsoperation ud til at trække sig, hvilket betyder færre fly til København - til skade for SAS.

Hos SAS er der derfor blevet arbejdet på højtryk de seneste dage for at finde alternativer. I første omgang til de fire fly, der fra i morgen ikke længere må flyve for SAS.

»Vi ønsker ikke selv at leje flyene, men der findes andre, som kan have sådan en operation for os, og formentligt også billigere end vi selv kan gøre. I den kommende weekend med helligdage kan vi godt dække vores trafik, men vi skal snart have en afklaring, og vi er i løbende dialog med flere, som kan løfte opgaven for os,« siger Flemming Jensen, driftsdirektør i SAS.

De fire fly er af typen Bombardier CRJ200, og boets første opgave var at sikre en midlertidig tilladelse til 14 dages operation af flyene med Jørgen Nielsen fra Cimbers stifterfamilie som driftschef. Og netop Jørgen Nielsen har i luftfartskredse ifølge rygtet været interesseret i at overtage de fire fly på aftale med SAS.

Problemet er bare, at en længerevarende tilladelse fra luftfartsmyndighederne kræver, at man kan stille så meget kapital, at man kan klare driften i tre måneder uden indtægter. Derfor vil Jørgen Nielsen skulle finde et pænt tocifret millionbeløb for at få tilladelsen, hvilket ikke er sikkert, at han kan eller vil. SAS’ fremskredne arbejde med alternative planer kunne også tyde på, at det bliver en anden løsning. Jørgen Nielsen er selv fåmælt omkring mulighederne.

»Der skal findes en løsning for de fire fly, da de ikke kan flyve videre under boet. Der er altid forhåbninger, men det ligger i andres hænder, og det må gå sin gang,« siger Jørgen Nielsen.

Skyways er en joker

Aftalen med SAS om de fire fly er attraktiv, fordi den er overskudgivende og uden markedsrisiko, da betalingen fra SAS er den samme, uanset hvor fyldte flyene er. Men en operation på fire fly er tilsyneladende for lille til at være attraktiv for mulige købere.

Og forhandlingerne er i det hele taget gået i hårdknude. Ifølge Berlingskes oplysninger er interessen for Cimber-boets andet hovedaktiv i form af den danske indenrigsoperation med ni ATR turbopropfly også blevet kølig. Hovedbejleren Flybe Nordic skulle helt have trukket sig, fordi det ville blive for dyrt at overtage operationen i forhold til selv at starte med fly lejet andre steder.

Netop ATR-turbopropfly er ellers de mest optimale fly til de danske indenrigsruter på grund af deres lave brændstofforbrug og store driftstabilitet. Svenske Skyways er stadig en joker i spillet, mens Danish Air Transport, som allerede er gået ind på Cimbers ruter fra Sønderborg og Bornholm til København, er interesseret til den rette pris.

»Vi er absolut interesserede i en eller to af ATR-flyene, som nu står parkeret. Vi kan uden tvivl finde arbejde til dem på dansk indenrigs og andre opgaver, men det er helt klart et spørgsmål om flyenes stand og pris,« siger Jesper Rungholm, administrerende direktør for Danish Air Transport.

Det vil åbne for et samarbejde på danske indenrigsruter mellem Danish Air Transport og SAS, ligesom SAS også fortsat menes at holde døren åben for et Skyways-samarbejde.