Salgscoach med selvtillid: Vil bytte en hårnål til et Rolex

Thomas Jarolics har sat sig for at bytte sig fra en næsten værdiløs hårnål til et eksklusivt Rolex-ur i første sæson af Berlingske Business' nye podcast »Hårnålens Værdi«. Men det kan også være, han ender med en strandvejsvilla eller ingenting.

Foto: Linda Kastrup. Thomas Jarolics har sat sig for at bytte sig fra en næsten værdiløs hårnål til et eksklusivt Rolex-ur i første sæson af Berlingske Business' nye podcast »Hårnålens Værdi«. Men det kan også være, han ender med en strandvejsvilla eller ingenting.
Læs mere
Fold sammen

Der er intet som en god omgang bytte-bytte-købmand: Du får det, og jeg får den, eller din leverpostejsmad for min spegepølseditto.

Følelsen af at få noget bedre for det, man allerede havde.

Det er en af grundene til, at salgscoach Thomas Jarolics vil bytte sig fra en hårnål til et Rolex-ur. Han er fra i dag aktuel i Berlingske Business’ nye podcast »Hårnålens Værdi«, hvor han er hovedpersonen og manden bag.

Allerede i første afsnit kan vi afsløre, at værdien bliver langt mere end fordoblet. Blandt andet bliver hårnålen ad omveje til en orkidé fra Blomster Jannii, som »lever af at folk kradser af«.

Og grunden til, at han vil bytte sig til et Rolex-ur er blandt andet, at der er noget specielt over fortællingen om ens første dyre ur. Og så på grund af hans efternavn.

»Når jeg holder foredrag, tror mange, at jeg præsenterer mig som Thomas »Jeg-har-et-Rolex.« Det har været lidt en stående joke,« siger han om sit efternavn Jarolics.

De første fem afsnit af »Hårnålens Værdi« kan høres fra i dag på iTunes og på Spreaker.com eller i din podcast-app. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Men det er ikke derfor, han er gået i gang med projektet, navnet har bare defineret målet. Thomas Jarolics er blandt andet salgscoach. Han har arbejdet i branchen i syv år, siden han var 17 år gammel. Og han ved, at den værdi et produkt har, også er lig med, hvor god sælgeren er.

Et lignende bytteprojekt er tidligere udført i USA, og det ved Jarolics udmærket. Så hvorfor skal vi overhovedet høre om, hvad en hårnåls værdi kan udmønte sig i?

»Jeg vil gerne bevise, at ved at sætte sig for noget, så kan selv det mest latterlige blive til noget stort. Det er ikke smukt sagt, men noget så simpelt som en hårnål, kan lige pludselig blive til værdi. Det er vigtigt at bevise, fordi folk har brug for at få troen på, at de selv kan. Hvis jeg kan få et Rolex ud af en hårnål, så kan det inspirere andre til at følge deres ideer.«

Ideer er vigtige for Thomas Jarolics. Han har med egne ord lyst til at give sig selv en dummeflad, når han ikke følger sine egne ideer til dørs. Han bliver irriteret.

»Jeg tror, der er for mange i Danmark, der går rundt med gode ideer, som de ikke får gjort noget ved. Jeg har igennem min uddannelse og arbejde som coach, mødt mange mennesker, som virker utilfredse og virker bange for at gøre noget ved deres ideer. Jeg tror, at mange mangler selvtillid.«

Thomas Jarolics' produkt er en hårnål. Men det er ligeså meget ham selv, der skal præstere, hver gang han bytter sig videre i fortællingen. Det er nemlig ikke den dybe tallerken, som han siger, der skal opfindes, før man kan opnå ting med sit produkt eller virksomhed.

»I virkeligheden kan alle jo få succes. Det her er jo sindssygt simpelt. Vi hører mere og mere om iværksættere og succeshistorier. Og det her er også lidt en manifestation af, at succes i dag nemmere opnåelig for flere danskere.«

Tænker du over, hvorfor folk går med til at bytte med dig, når de får produkter af lavere værdi?

»Ja, for tankegangen handler om at få noget til at blive bedre og større og tilføje noget værdi til de personer, jeg bytter med. Jeg tror, det handler om troen på, at blive en del af noget. Vi samler en masse mennesker og personligheder, som er en del af et større projekt,« forklarer han.

Blomster Jannii vil blandt andet inviteres til indflytterfest, når Thomas Jarolics har fået byttet sig til »en strandvejsvilla med en ejendomsskat på tre milliarder.«

»Min overbevisning er, at når man eksempelvis donerer, så gør man det for sig selv. For at få en bedre mavefornemmelse. Det handler om, hvad man selv får ud af det. Og det tror jeg også, det her drejer sig om. De kan sige, de var med, eller at de har hjulpet mig. I sidste ende kan det jo være, at deres virksomhed får flere kunder gennem den eksponering, podcasten giver,« siger Thomas Jarolics og fortæller, at han ikke ved, om han stopper, selv om han får sit Rolex.

»Det kan jo være, jeg sidder på Mars med Elon Musk og SpaceX om ti år. Jeg tror ikke, jeg stopper, før jeg er tilfreds. Og jeg er sjældent tilfreds. Hvis jeg når et Rolex-ur, ville jeg bare tænke: »Hvad kan vi så nå?«.

De første fem afsnit af »Hårnålens Værdi« kan høres fra i dag på iTunes og Spreaker.com eller i din podcast-app. Hver onsdag bliver der udgivet nye afsnit. Podcasts fra Berlingske Business sponsoreres af Nordea.

Læs mere om Thomas Jarolics på Jarolics.dk

Laes mere