Salgsboom rammer outlet-genren

Herhjemme har outlet-genren svært ved at få fat, men i udlandet tøver forbrugerne ikke med at handle i outlets, og det har givet luksusmærkerne blod på tanden.

Med recessionens indtog i Storbritannien har flere forbrugere taget turen til nærliggende outlets, når de skulle bruge et godt tilbud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
De seneste par år er antallet af såkaldte outlets – små indkøbsbyer, hvor det er muligt at købe designertøj til billige penge – steget.

Danmark har således også fået et outlet, men hvor forbrugerne herhjemme stadig skal vænne sig til konceptet, har de udenlandske outlets nydt særdeles godt af finanskrisen.

I Storbritannien kan en række af de største outlets således melde om et decideret salgsboom i det forgange år, skriver Times Online.

Øjenåbner for luksusbrands
I Bicester Village, et designeroutlet nær Oxford er salget steget 40 procent i første halvår af 2009, mens butikkerne i McArthurGlen, en kæde der ejer en lang række outlets over det meste af Storbritannien kan glæde sig over salgsstigninger på næsten seks procent i andet kvartal af 2009.

Flere af de outlets der har fået vind i sejlene i det forgange år sælger primært luksusmærker som Matthew Williamson og Jimmy Choo, og det har været lidt af en øjenåbner for mange af de lukus-brands, der pt. er hårdt ramt af forbrugernes tilbageholdenhed.

”Brands der for fem år siden eller bare sidste år aldrig kunne drømme om at sælge varer i et outlet banker nu på vores dør i håbet om at komme indenfor,” siger Henrik Madsen, der er direktør for McArthurGlen-kæden i Storbritannien og Nordeuropa, til Times Online.