Salget af valgflæsk eksploderer i dag

Salget af flæsk stiger kraftigt op til dagens valg. Dette valg slår alle rekorder, fortæller Danish Crown, mens en slagtermester står klar med 400 kg flæsk.

Foto: Rune Wriedt Larsen. Jens Slagter, slagtermester ved Slagteren ved Kultorvet i København, oplever en kraftig stigning i efterspørgslen på flæsk ved dagens valg. Med 400 kg flæsk klar til kunderne har han endnu ikke udsolgt, da Berlingske Business besøger ham kort efter middag. Foto: Rune Wriedt Larsen
Læs mere
Fold sammen

Efter godt tre uger med politisk valgflæsk i valgkampen er det blevet tid til at afgive stemmerne – og til at spise valgflæsk i mange af landets kantiner og hjem. Traditionen tro hører valget sammen med stegt flæsk med persillesovs.

Men i år slår salget af flæsk alle rekorder, lyder det fra både Danish Crown og fra Jens Slagter, der begejstret fortæller over disken i Slagteren ved Kultorvet i det centrale København.

»Der hænger ordrer en masse derned ad. Jeg har aldrig solgt så meget flæsk, som jeg gør ved det her valg,« siger slagtermesteren, der efter 25 år på Købmagergade har oplevet efterspørgslen stige fra valg til valg.

Traditionen med at spise valgflæsk stammer fra den tid, hvor flæsket stort set kun bestod af fedt. Når politikere gav sig ud for noget, de ikke var, sammenlignede folk det med fedtstykket, der gav sig ud for at være kød.

»Det er en skæg tradition, at folk altid skal have flæsk. Nogle ved godt, at der bliver udsolgt sidst på dagen, så de har bestilt ugevis på forhånd, andre ringer fra morgenstunden og spørger, om vi stadig har noget tilbage. Vi har selvfølgelig garderet os, så vi håber, vi har nok,« siger Jens Slagter, der fortæller, at slagterbutikken har over 400 kg flæsk klar til kunderne på valgdagen.

Sætter nye rekorder

Den store stigning i efterspørgslen er dog ikke noget, der kan mærkes på omsætningen i slagterbutikken.

»Nej, så køber de jo ikke bøffer. Så det bliver nogenlunde det samme. Men drengene bliver så gode til at skære flæsk i skiver,« siger Jens Slagter, mens tre medarbejdere ekspederer kunder i højt tempo ved siden af.

Hos Danish Crown kan man også mærke en stor stigning i salget. Slagterikoncernen har solgt 2,8 millioner skiver flæsk på det danske marked i ugen op til dagens valg, mod 1,9 millioner skiver på en normal uge på denne årstid.

»Vi ved, at når der bliver udskrevet valg, så skal vi op i tempo og have sat mere flæsk af til det danske marked,« siger kommunikationsdirektør Anne Villemoes.

Hun fortæller også, at dagens valg sætter nye rekorder i forhold til tidligere år. Mens salget normalt stiger 20 pct. i løbet af en valgkamp til et folketings- eller kommunalvalg, er salget altså steget med 47 pct. i valgkampens sidste uge. Danish Crown påpeger dog, at man i år kun har tal for den sidste uge og ikke alle tre ugers valgkamp.

»Men vi kan se, at afsætningen af valgflæsk stiger,« siger hun.

Men, skynder Anne Villemoes sig at tilføje, der er også sket meget med produktet siden traditionen startede for flere årtier siden. Intensiv svineavl gør, at der i dag er langt mere kød på et stykke flæsk.

»Både politikere og flæsk gav sig ud for at være noget, de ikke var. Nu har produktet ændret sig. Så må man håbe, at politik også er blevet mere regulært,« siger Anne Villemoes.