Salget af Se og Hør dykker

Siden skandalen om Se og Hørs arbejdsmetoder er salget af ugebladet faldet betragteligt i både Coop og Dansk Supermarkeds butikker.

Siden skandalen om Se og Hørs arbejdsmetoder er salget af ugebladet faldet betragteligt i både Coop og Dansk Supermarkeds butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Læserne straffer tilsyneladende Se og Hør for skandalen om brugen af kendte og kongeliges fortrolige kreditkortoplysninger.

I hvert fald er salget af det kulørte ugeblad faldet med cirka 20 procent i dagligvarekæden Coops butikker, siden sagen begyndte at rulle for lidt over to uger siden. Coop driver 1.200 butikker landet over, heriblandt Kvickly, Fakta, og Super Brugsen.

»I runde tal sælger vi nu cirka 20 procent færre Se og Hør-blade end i de tre uger, der gik forud for sagen,« siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen, som kalder faldet »signifikant.«

Det sker med mellemrum, at ugeblades salgstal svinger med op til ti procent i Coops butikker. Dermed kan man ikke med sikkerhed konkludere, at Se og Hør-sagen er den direkte årsag til bladets aktuelle nedgang. Men noget tyder på det.

»Vi kan nøgternt konkludere, at der nu for anden uge i træk er et markant fald i forhold til gennemsnitssalget,« siger Jens Juul Nielsen.

Også i Dansk Supermarkeds butikker - såsom Føtex, Netto og Bilka - bliver der lige nu langet færre Se og Hør-blade over disken end for bare få uger siden. De seneste to uger er salget faldet cirka dobbelt så meget som på resten af ugebladsmarkedet, oplyser pressechef Mads Hvitved Grand.

»Der er et fald i salget på tværs af alle ugebladene, hvis vi sammenligner i år med sidste år. Men lige præcis for Se og Hør går salget mere ned end markedsudviklingen,« siger han.

Sagen om Se og Hørs påståede brug af ulovlige metoder er blevet beskrevet som en af de største medieskandaler i Danmark nogensinde. Ifølge politiets mistanke mod Se og Hør betalte ugebladet i årene 2007-2012 en hemmelig IBM-ansat i Nets for at levere fortrolige kreditkortoplysninger om kendte og kongeliges forbrug til bladets journalister.

Københavns Vestegns Politi har allerede sigtet den 45-årige mand, som formodes at være den såkaldte »tys tys-kilde«, og politiet forventer, at der er flere sigtelser på vej.

Se og Hørs udgiver, Aller Media, har dog afvist at det bliver nødvendigt at lukke Se og Hør på grund af sagen. Så længe bladet sælger, vil Aller Media fortsat udgive det, sagde koncernens norske topchef Pål Thore Krosby for nylig i et interview med Berlingske.

»Jeg ved, at der bliver pisket en stemning op om, at bladet skal lukke. Der er ingen automatik i, at Se og Hør lukker. Hvis bladet fortsat har et kommercielt grundlag, så behøver det ikke lukke selvom alt det, der kommer frem er rigtigt. Det er enkeltpersoner og ikke bladet, der eventuelt har foretaget sig ulovlige handlinger. Vi kommer til at rydde op, og vi kommer til at tage stilling. Men vi er nødt til at have arbejdsro, og jeg kan ikke kommentere enkelte detaljer hele tiden,« lød det fra koncerndirektøren.

I 2013 blev Se og Hør i snit læst af mellem 520.000 og 570.000 danskere hver uge, viser Gallups læsertals-indeks. Samme år blev ugebladet i gennemsnit trykt i 114.000 eksemplarer hver uge. Det er et oplagsfald på omkring 30.000 i forhold til 2011.