Salget af påskeøl boomer hos Coop

Højtider er øltider, hvert fald hvis man spørger danskerne, og det har fået salget af påske-specialøl i Coops butikker til at stige voldsomt den forgange måned sammenlignet med samme tid sidste år.

Salget af påske-specialøl i Coops butikker er steget voldsomt den forgange måned sammenlignet med samme tid sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/ Scanpix
Når det er påske vil danskerne helst drikke påskeøl – og gerne specialøl. Sådan konkluderer dagligvaregiganten Coop, der gør status efter en måneds salg af påskeøl i sine butikskæder.

Her er salget af påske-specialøl steget med ikke mindre end 44 procent sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år.

Stigningen kommer bag på kategorigruppechef for øl i Coop, Kenn Thomsen, der ellers var sikker på at danskernes efterspørgsel af specialøl havde nået et stabilt leje.

Mere markedsføring
”Specialøllene er ved at finde et mere naturligt og stabilt leje, hvor vi ikke længere oplever så eksplosive stigninger, som vi har gjort gennem de foregående tre år. Derfor havde vi ikke forventet en så stor stigning i år,” siger han, og peger på tre primære årsager til den pludselige vækst:

Dels vokser udvalget af påske-specialøl fortsat, dels lader det til at danskernes smag for specialøl ikke er påvirket af krisetider men er stabil og dels falder påsken lidt senere i år, hvilket betyder varmere vejr og større øltørst.

Coop har dog også lagt en del kræfter i at markedsføre varekategorien. Ifølge Kenn Thomsen har både Kvickly og SuperBrugsen markedsført specialøllene markant.

Coop forvente, at det samlede salg af special øl i 2009 vil være en smule over salget i 2008.