Salg gennem abonnement vil eksplodere

Abonnementssalg af alt fra barberblade og sokker til og bøger er en milliardforretning, som stjæler omsætning fra butikkerne. Og det er først lige begyndt.

»Bekvemmelighed er et nøgleord for nethandel, og med abonnement kan kunden sikre sig, at de varer, man bruger igen og igen, automatisk leveres til døren eller postkassen,« siger Henrik Theil Fold sammen
Læs mere

Danskerne er vilde med at købe varer og tjenester i abonnementsform, skriver Finans. Salget omfatter alt lige fra barberblade og sokker til vin og bøger, og tendensen har på få år udviklet sig til en omfattende milliardforretning, der udfordrer de traditionelle aktører i detailhandlen.

»Det kommer til at eksplodere de kommende år. Forbrugerne er enormt fikserede på tid, og de er i den grad parate til at abonnere på næsten hvad som helst,« siger Louise Byg Kongsholm, trendforsker og direktør i konsulentvirksomheden PEJ-Gruppen, til Finans.

»Bekvemmelighed er et nøgleord for nethandel, og med abonnement kan kunden sikre sig, at de varer, man bruger igen og igen, automatisk leveres til døren eller postkassen,« siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, til Finans.

Han tilføjer, at faste og loyale kunder bogstaveligt talt kan være guld værd for onlineselskaberne:

»Det er altid billigere at gennemføre salg nr. 2, og endnu bedre er det at have en stabil kundekreds.«

De mange abonnementsmodeller er en trussel mod de fysiske butikker, der mister omsætning, når kunderne bliver loyale nethandlende.