Salg af specielle øl boomer hos Coop

Coop Danmark solgte 20 procent flere specialøl i 2011 end året før.

Foto: Michael Bothager

Fremgangen skyldes især Coops egen import af specialøl, som lå på indeks 173 på styksalget, skriver Dansk Handelsblad.

"Det er vores egen import, der driver fremgangen, og jeg er overbevist om, at den vil fortsætte med at vokse voldsomt," siger kategorichef Kenn Thomsen fra Coop Danmark.

Coop Danmark udfordrede i 2006 de danske importører af specialøl ved selv at begynde at købe øl direkte hos udenlandske bryggerier og sælge dem i butikkerne til omkring det halve af de daværende priser på udenlandsk specialøl. Nu er mere end hver fjerde specialøl i Coop butikkerne udenlandsk øl af egen import.

"Vi køber i dag øl hos nogle gode bryggerier i Tyskland, Tjekkiet og England, og vi importerer det selv og sørger for kontakt til Dansk Retursystem, mærkning og betaling af afgifter med videre, fortæller Kenn Thomsen.

De selvstændige importører af udenlandsk øl har derimod oplevet, at deres andel af salget af specialøl i Coop butikkerne er faldet.

Prøv Dansk Handelsblad gratis i 4 uger - og få inspiration til bedre købmandskab