Salg af Scandlines kan ende som EU-sag

Transportminister Flemming Hansen kæmper en hård kamp for at undgå en EU-sag i forbindelse med Scandlines-salget. Den engelske kapitalfond 3i har afgivet det højeste bud, men afvises englænderne, kan det være et klokkeklart brud på EU-reglerne om ulovlig statsstøtte.

Scandlines-salget til 11 mia. kr. er nu gået så meget i hårdknude, at det i sidste ende kan ende med en sag om ulovlig statsstøtte ved EF-Domstolen. Det skriver Business.dk

Det sker, hvis Scandlines i forbindelse med privatiseringen ikke sælges til den højestbydende. To bydere, den engelske kapitalfond 3i og det tyske konsortium Baltic Ferry Development, har begge budt op i mod 11 mia. kr. for at overtage Scandlines.

3i har dog budt mest, og eftersom alle andre betingelser er lige, skal sælgerne af en statsvirksomhed sælge til højestbydende. Også selv om forskellen på den store handel »blot« er fem til ti mio. euro - omkring 50 mio. kr.

I modsat fald risikerer sælgerne at overtræde EU-lovgivningen.

Tysk, tysk- Hvis det eneste, der adskiller de to bud, er prisen, så skal man vælge det højeste bud. Ellers kan man meget let ende med at få en sag om ulovlig statsstøtte på halsen fra Kommissionen, siger EU-eksperten Peter Vesterdorf, Håndværksrådet, til Business.dk.

Han tilføjer, at ifølge EF-retten må der ikke ydes statsstøtte ved at begunstige én virksomhed frem for en anden.

Det vil stride mod EUs konkurrenceregler. Den fælde faldt danskerne i med de berømmelige »køb dansk«-klausuler i forbindelse med Storebæltsbyggeriet i sin tid.

De to kandidater til Scandlines-købet afgav efter et langt udskilningsløb hver sit endelig bud den 20. oktober 2006, og ved den lejlighed blev der udtrykkelig gjort opmærksom på, at det nu alene var prisen, der ville blive afgørende.

Den tyske sælger, Deutsche Bahn, har ikke lagt skjul på, at den foretrækker at sælge til de tyske købere, Baltic Ferry Development, som har finanskoncernen Allianz' kapitalfondsselskab samt det tyske rederi Deutsche Seereederei som ejere. Tyskerne lægger vægt på, at Baltic Ferry-konsortiet har en industriel partner med om bord.

Klik her og læs hele historien på Business.dk