Salg af Mærsk Data forværrede Esplanadens IT-kaos

Salget af Mærsk Data til IBM i 2004 har haft uventede konsekvenser. En håndfuld kilder i og omkring IBM og det tidligere Mærsk Data lægger ikke skjul på, at IT-problemerne i koncernens containerrederi delvist skyldes medarbejderflugt efter IBM's overtagelse af Mærsk Data.

Flere kilder frygter, at problemerne - der har kostet milliardunderskud og tabte markedsandele i Maersk Line - ikke løser sig foreløbig, skriver Børsen.

»Der mangler nogle kræfter til at holde det kørende. Det gamle Mærsk Datas kernehold, der skulle køre videre i IBM, er degenereret til det uigenkendelige,« lyder det.

Jess Søderberg, der stopper som topchef i A.P. Møller-Mærsk til december, sagde i sidste uge til dagbladet Børsen, at IT-problemerne var årsagen til de vanskeligheder, der har ramt Maersk Line både før og efter det milliardstore køb af det hollandsk-britiske P&O Nedlloyd i sensommeren 2005.

Kilde: Børsen