Salg af landingstilladelser giver SAS overskud

SAS får et overskud i sit regnskab for andet kvartal takket været ekstraordinære indtægter fra salg af landingstilladelser i London, og forventningerne til årets resultat er fortsat positive. Resultatet for det halve år er underskud på trecifret millionbeløb.

Foto: Foto: Henning Bagger/Scanpix.. SAS kommer ud med endnu et blodrødt regnskab.
Læs mere
Fold sammen

SAS har på trods af positive takter ikke vendt skuden, og det skæve halvårsregnskab for 2014/2015 viser, at SAS taber 361 millioner svenske kroner i første halvår. De får dog et fint resultat i andet kvartal, da de har solgt landingstilladelser i Heathrow Lufthavn. I andet kvartal får de overskud på 355 millioner svenske kroner svarende til 287 millioner danske kroner.

Resultatet for andet kvartal er betydeligt bedre end samme kvartal sidste år, hvor luftfartselskabet havde et underskud på over én milliard svenske kroner.

SAS havde i andet kvartal en omsætning på 9,4 milliarder svenske kroner. Det er en fremgang på knap syv procent.

Selve driftsresultatet i kvartalet viser et minus på 240 mio. svenske kr., hvis man fraregner de ekstraordinære indtægter fra frasalgene på 698 mio. svenske kr. Det er en mærkbar fremgang i forhold til driftsunderskuddet på 661 mio. svenske kr. i andet kvartal sidste år.

SAS

I mio. svenske kr.2 kvt. 14/152. kvt. 13/14Ændr.
i pct.
Omsætning9403847211%
Driftsres. før ex.ord.-240-673-64%
Driftsres. efter ex ord458-661-169%
Resultat før skat355-1078-133%
Nettoresultat279-800-135%

SAS' forventninger til årets resultat er en smule forbedrede, da man nu forventer et klart postivt resultat. SAS' topchef Rickard Gustafson er positiv, men han indser, at der på den længere bane er udfordringer for SAS.

»Vi har noteret os, at vores kommercielle investeringer og et mere stabilt marked har styrket omsætningen, og derfor forbedret SAS' forventninger til regnskabsåret 2014/15. På lang sigt forudser vi imidlertid fortsat intens konkurrence som et resultat af omfattende ændringer i den europæiske luftfartsbranche,« siger Rickard Gustafson.