Salg af Heathrow-rettigheder kaster lys over SAS-værdier

SAS' salg af to par starts-/landingstilladelser (slots) i London Heathrow skæpper godt i kassen og kompenserer for udgiften til kartelbøden fra 17. marts, skriver Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, i et notat. Et større udsalg af slotsparrene i lufthavnen mener han dog ikke er vejen frem for flyselskabet.

ARKIVFOTO. SAS overdrager to landingstilladelser i Heathrow for 75 mio. dollar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

»SAS' moderate nedskalering (på ejerfronten) i London Heathrow er håndterbar og inden for rammerne af, hvad SAS' brand og netværk kan absorbere. Vi ser dog ikke et storsalg af flere slotspar i London Heathrow som en farbar vej for SAS med selskabets nuværende ambitionsniveau.«

»Sådan et salg kan repræsentere en stor engangsindtægt, men vil underminere selskabets tilbud til kunderne på de meget vigtige flyvninger til London,« skriver Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, i et notat.

Salget af de to slotspar giver SAS en gevinst på 75 mio. dollar, som bogføres i andet kvartal 2016/17. SAS kan god benytte tilladelserne i op til tre år efter salget. Tilbage har SAS 17 slotspar i lufthavnen, efter at selskabet også i 2015 frasolgte to slotspar.

»Den præcise værdi af SAS' 17 resterende slotspar i London Heathrow er svær at opgøre, men bruger vi værdien på de netop frasolgte slotspar som målestok, er dagsværdien omkring 640 mio. dollar (5,6 mia. svenske kr.). Det svarer til cirka to tredjedele af SAS' børsværdi,« skriver Jacob Pedersen.

Det kan ifølge analytikeren synes voldsomt, og han finder det rationelt, at investorerne værdiansætter SAS ud fra den værdi slotsparrene i Heathrow har for det samlede - og fortsættende - SAS - og ikke for salgsværdien af slotsparrene her og nu.

»Den samlede værdi af slotsparrene får derfor kun akademisk betydning, for slotspar i London Heathrow har meget stor værdi for SAS' forretning og løbende indtjening, da de er en helt central del af selskabets netværk. Netop netværket internt i og ind og ud af Skandinavien er efter vores vurdering selskabets væsentligste aktiv, fordi det adskiller SAS' produkt fra konkurrenternes,« skriver Jacob Pedersen.