Salesforce er kongen af cloud computing

En ny generation af IT-virksomheder viser vejen.

Salesforces stand til CES-messen i Las Vegas i januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEVE MARCUS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En andenplads den årlige top 50-liste er mere end rigeligt for Bloomberg Business til at udnævne Salesforce som kongen af cloud computing, hvor software og data køres fra nettet, skyen, i stedet for på den enkelte computer eller server.

Bloomberg Businessweeks liste udnævner de 50 bedste virksomheder fra S&P 500, baseret på en kombination af kvantitative analyser og anbefalinger fra analytikere.

Cloud computing er tidens mest ombejlede teknologimarked, og derfor er det også bemærkelsesværdigt, at Salesforce klarer sig langt bedre end etablerede giganter som Oracle, Microsoft og SAP.

Salesforces egen forklaring er, at man tilhører en ny generation af IT-virksomheder, der ikke er tynget af fortidens teknologi- og forretningsmodeller.

Salesforces aktie har øget sin værdi med 170 procent inden for de sidste tre år med en strategi, der minder om en anden succesrig IT-virksomhed fra samme generation, LinkedIn. Her startede man med at være et populært netværk for professionelle, men virksomheden har været i stand til konstant at bygge nye aktiviter oven på den eksisterende forretning.

Tilsvarende startede Salesforce med at sælge løsninger inden for CRM (Customer Relationship Management) og har løbende udvidet porteføljen med værktøjer inden for salg, marketing og kundeservice. Således er Salesforce en af de førende virksomheder inden for det boomende marked for ”social software,” også kaldet Facebook for virksomheder. Salesforces nyeste forretningsområde er Human Resources, hvor man vil fungere som både databehandler og konsulent.