Sådan vil Home stjæle kunder fra konkurrenterne

Ejendomsmæglerkæden Home vil nu systematisk »kaste sig over« boligsælgere for at få dem til at skifte mægler.

Ejendomsmæglerkæden Home vil nu systematisk »kaste sig over« boligsælgere for at få dem til at skifte mægler. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når du fremover sætter din bolig til salg hos en ejendomsmægler og ikke får din ejendom solgt inden for tre måneder, vil du blive kontaktet af en række ejendomsmæglere heriblandt Home, der vil kapre dig som ny kunde.

Det står klart i en intern video, som Berlingske Business er kommet i besiddelse af. I videoklippet lancerer Home en ny strategi, som de kalder for kundekapring, der henvender sig til alle firmaets mæglere. Her fastslås det, at Home maksimalt skal udnytte, at Dansk Ejendomsmæglerforening efter krav fra Konkurrencestyrelsen for nylig har gjort det tilladt at rette henvendelse til boligsælgere, der allerede har en lejlighed eller et hus til salg via en anden mægler.

»Det er en banebrydende mulighed. Det gør, at de kunder, vi tidligere havde set som spærret, og som nogen vi ikke måtte røre ved, før deres aftale med mægleren var ophørt, dem kan vi egentlig kaste os over nu. Og det er lige præcis det, vi har tænkt os at gøre.«

Sådan lyder den opsigtsvækkende udmelding fra relationschef i Home, Mads Ellegaard, der forklarer, at Home har sat i system, at de retter henvendelse til boligsælgere, der sælger ejerlejlighed, andelslejlighed eller villaer, og som med Mads Ellegaards ord er »møre« i forhold til at kunne modtage mæglerkædens budskaber. »Det vil sige, at vi målretter vores henvendelser til dem til at finde sted lige præcis på det tidspunkt, hvor vores konkurrenter allermindst ønsker det,« bebuder han.

Hos Home vælger man således at inddele kundekapringsstrategien i tre punkter, som Berlingske Business nedenfor kan afsløre.

Når du har haft din bolig til salg i tre måneder, udsender Home som det første et brev i din postkasse, hvor de skriver, at de godt ved, at du har din bolig til salg, og hvilken type bolig det er, og at de bare gerne vil have lov at hjælpe dig. I brevet vedlægger de også 52 fif til, hvordan du lettere får solgt din bolig bedst muligt. På den måde træder Home ifølge Mads Ellegaard i karakter, som nogen der mener det alvorligt, når de siger, at de har styr på salget.

»Det er en lækkerbisken for os at få kontakt til den slags kunder. Derfor skal vi have mere materiale til dem,« siger Mads Ellegaard. Det er dog ikke tilstrækkeligt med den første henvendelse. I endnu en henvendelse fortæller Home, at du måske kan huske det, du modtog fra dem, men at de stadig står til rådighed for dig og tilbyder samme salgsfifs, som du kan downloade. Pointen er, at downloader du disse salgsfifs, opgiver du også dine kontaktdata og en tilladelse til, at du kan blive ringet op af en Home-mægler. For at øge lysten til at hente salgsfiffene udskriver Home en konkurrence, hvor du kan vinde 10.000 kr.

Har du endnu ikke fået din bolig solgt efter seks måneder, udløber din aftale typisk med din ejendomsmægler. Du vil nu modtage endnu mere matriale fra Home udsmykket i en rudekuvert med et til salg-skilt og et påtrykt edderkoppespind, hvor Home skriver, at det måske er tid til at tænke nyt.

»For at sætte trumf på vedlægger vi også et gavekort på en gratis fokusbolig,« siger Mads Ellegaard og uddyber: »Ikke nok med at vi stjæler en kunde fra en konkurrent, vi får også en ekstra kunde hos os selv. Det er det, der er hele pointen med kampagnen.«