Sådan vil dansk medicinalselskab slå døren ind i Sydøstasien

ALK-Abelló har med sin nye aftale med amerikanske Abbott sikret sig en stærk samarbejdspartner til at sælge sin tabletvaccine mod husstøvmideallergi, Acarizax, på syv markeder i Sydøstasien.

ALK-Abelló har med sin nye aftale med amerikanske Abbott sikret sig en stærk samarbejdspartner til at sælge sin tabletvaccine mod husstøvmideallergi, Acarizax. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTIAN CHARISIUS

Finansdirektør i ALK-Abelló, Flemming Pedersen, hæfter sig ved, at det amerikanske selskab igennem flere år har opbygget et stort salg i regionen og i forvejen promoverer en række produkter over for allergilæger, øre-næse-halslæger samt børnelæger, som kunne tænkes at udskrive vaccinen.

Desuden kender de to partnere hinanden i forvejen. Således har Abbott siden 2014 haft rettighederne til at markedsføre ALK's tabletbaserede allergivacciner i Rusland og andre omkringliggende lande. Og der er tale om et samarbejde, som giver ALK mulighed for senere hen at få et ben inden for på de sydøstasiatiske markeder, som Abbott nu har ansvaret for at opdyrke.

- Vi har fundet en forretningsmodel med Abbott, hvor vi deler kagen i et fornuftigt forhold, plus at vi har en aftale om, at vi har option på at tage markederne tilbage, når de er opdyrket efter en årrække, siger Flemming Pedersen til Ritzau Finans.

ALK's nye aftale med Abbott gælder Hongkong, Malaysia, Filippinerne, Singapore, Sydkorea, Taiwan og Thailand. Overskudsdelingen afhænger af aftalerne for de enkelte lande

- Hvert marked har sin egen struktur, ud fra de forventninger man har til prissætningen af produkterne. Der har vi så aftalt, hvordan det skal skæres, men der er tale om en deling snarere end en royalty, siger Flemming Pedersen og uddyber:

- Vi har ikke offentliggjort de økonomiske betingelser. Men det er klart, at de får adgang til et færdigt lægemiddel, og vi får så adgang til en langt større del af værdikæden, og vi får desuden den her option på at tage markederne tilbage, når de er etableret, typisk ti år efter lanceringen, siger Flemming Pedersen.

Ansøgningerne om markedsføringstilladelse for husstøvmidetabletten ventes at blive baseret på ALK's registreringsansøgning, der blev godkendt af de europæiske lægemiddelmyndigheder i august sidste år. Dermed ventes de første lanceringer i Sydøstasien at kunne finde sted fra 2017.

På den korte bane venter ALK, der også bliver ansvarlig for at levere produkterne, ingen nævneværdig resultatmæssig effekt af samarbejdet. Men den langsigtede påvirkning ventes at være positiv, al den stund at de syv markeder har en samlet befolkning på mere end 350 mio. mennesker, samtidig med at husstøvmideallergi er den mest udbredte allergiform.

- Statistisk set er der 30 mio. mideallergikere, og kan Abbott fange 5 pct. af dem, så er det et enormt marked. Det er sådan noget, vi kan drømme om på mellemlangt og langt sigt. Men det er også klart, at der er tale om et marked, hvor immunterapi aldrig har eksisteret. Så det skal ud at opdyrkes, siger Flemming Pedersen.

Samarbejdet på markederne i Fjernøsten er en del af ALK's strategi om at udbrede sin forretning til langt flere markeder i verden. I Kina indgik ALK i 2014 et samarbejde med Eddingpharm. I Japan samarbejdes med Torii og i Australien og New Zealand har ALK et samarbejde med Seqirus.